Nuoren itsetuntemuksen vahvistaminen toiminnallisin menetelmin
Bergström, Pauliina (2015)
Bergström, Pauliina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914478
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nuorten itsetuntemuksen vahvistamista ja heidän omien vahvuuksiensa tunnistamista. Käsittelimme teemoja nuorten kanssa toiminnallisten harjoitusten avulla. Opinnäytetyön tilaaja on Fallkullan kotieläintilan nuorisoasiainkeskus. Ohjasin kaksi toimintailtaa Fallkullan 13–16-vuotiaille vertaisohjaajille toukokuussa 2015. Toimintailtojen tavoitteena oli nuorten itsetuntemuksen syventäminen, heidän omien vahvuuksiensa tunnistaminen sekä ryhmähengen vahvistaminen.
Opinnäytetyön toinen tavoite oli esittää konkreettisia ideoita, miten Fallkullan nuorille järjestämää vertaisohjaajakoulutusta voidaan jatkossa kehittää. Käsittelen koulutuksen kehittämistä erityisesti nuorten itsetuntemuksen vahvistamisen osalta. Itsetuntemuksen ja omien vahvuuksien tunnistaminen auttavat nuorta menestymään hänen henkilökohtaisessa elämässään, mutta myös toimimaan paremmin vertaisohjaajana. Esittämäni kehittämisideat perustuvat nuorten antamaan palautteeseen sekä toimintailloissa tekemiini havaintoihin.
Tutkimusmenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia sekä palautekyselyä. Toimintailloissa olin sekä ryhmän ohjaajan että havainnoijan roolissa. Opinnäytetyön teoria perustuu nuoruuden ja sen kehitystehtävien, sosiaalisen vahvistamisen ja itsetuntemus- ja tunnetaitojen sekä toiminnallisten menetelmien käsitteisiin.
Fallkullan kotieläintilan nuorisoasiainkeskus voi hyödyntää tutkimustuloksia nuorisotyössä ja kehittää esittämieni ideoiden avulla vertaisohjaajakoulutustaan. Tutkimus tarjoaa nuorisotyön ammattilaisille tietoa ja ideoita siihen, millä tavoin nuorten itsetuntemusta sekä heidän omia vahvuuksiaan voidaan tunnistaa ja vahvistaa.
Opinnäytetyön toinen tavoite oli esittää konkreettisia ideoita, miten Fallkullan nuorille järjestämää vertaisohjaajakoulutusta voidaan jatkossa kehittää. Käsittelen koulutuksen kehittämistä erityisesti nuorten itsetuntemuksen vahvistamisen osalta. Itsetuntemuksen ja omien vahvuuksien tunnistaminen auttavat nuorta menestymään hänen henkilökohtaisessa elämässään, mutta myös toimimaan paremmin vertaisohjaajana. Esittämäni kehittämisideat perustuvat nuorten antamaan palautteeseen sekä toimintailloissa tekemiini havaintoihin.
Tutkimusmenetelminä käytin osallistuvaa havainnointia sekä palautekyselyä. Toimintailloissa olin sekä ryhmän ohjaajan että havainnoijan roolissa. Opinnäytetyön teoria perustuu nuoruuden ja sen kehitystehtävien, sosiaalisen vahvistamisen ja itsetuntemus- ja tunnetaitojen sekä toiminnallisten menetelmien käsitteisiin.
Fallkullan kotieläintilan nuorisoasiainkeskus voi hyödyntää tutkimustuloksia nuorisotyössä ja kehittää esittämieni ideoiden avulla vertaisohjaajakoulutustaan. Tutkimus tarjoaa nuorisotyön ammattilaisille tietoa ja ideoita siihen, millä tavoin nuorten itsetuntemusta sekä heidän omia vahvuuksiaan voidaan tunnistaa ja vahvistaa.