Aatepoliittinen koulutus Nuorissa Kotkissa
Siltaloppi, Sami (2015)
Siltaloppi, Sami
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314828
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on mallintaa Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestön ry:n toteut-tama aatepoliittinen koulutus ja kehittää siitä valtakunnallisesti sopiva koulutusmalli. Aatepoliittista koulutusta kutsutaan aapo-koulutukseksi. Opinnäytetyön tilaajana toimii Helsingin Nuoret Kotkat Piiri-järjestö ry.
Mallinnettu koulutus koostuu kuudesta koulutuksesta. Ensimmäinen koulutus käsittelee asumisen ja elämisen hintaa, sekä mitä pitää huomioida kotoa muuttaessa. Toisessa osassa tutustutaan yhteiskun-nalliseen vaikuttajaan. Ammattiyhdistysliikkeeseen tutustutaan kolmannella kerralla. Neljäs kerta käyte-tään päätöksentekorakenteen oppimiseen. Viidennellä kerralla vieraillaan kaupunginvaltuustossa ja viimeinen kerta käytetään jo opitun kertaamiseen.
Opinnäytetyön osana kehitetty valtakunnallinen koulutus sisältää kolme viikon-loppukoulutusta. En-simmäisenä viikonloppuna ryhmä tutustuu Nuoriin Kotkiin järjestönä, sekä kotoa poismuuttamisen kus-tannuksiin. Toinen koulutusosio keskittyy työelämään ja kunnallishallintoon. Viimeisen koulutuksen aihe on puolueen kautta vaikuttaminen.
Koulutusta on arvioitu niin koulutuksen järjestäjän, kuin myös koulutukseen osallistujien puolelta. Arvi-ointi perustuu haastatteluihin. Kouluttajat on haastateltu yksilöhaastatteluissa. Kouluttajat ovat huolis-saan koulutettavien lähtötasosta yhteiskunnallisissa asioissa, vaikka suuri osa käynyt peruskoulun. Osallistujat haastateltiin ryhmähaastattelussa. Osallistujat toivoivat että koulutus suunnattaisiin pari-vuotta vanhemmille, kuin nykyisin.
Opinnäytetyötä pystyvät hyödyntämään kaikki tahot, jotka suunnittelevat yhteiskunnallista koulutusta, joko järjestöissä tai muualla.
Mallinnettu koulutus koostuu kuudesta koulutuksesta. Ensimmäinen koulutus käsittelee asumisen ja elämisen hintaa, sekä mitä pitää huomioida kotoa muuttaessa. Toisessa osassa tutustutaan yhteiskun-nalliseen vaikuttajaan. Ammattiyhdistysliikkeeseen tutustutaan kolmannella kerralla. Neljäs kerta käyte-tään päätöksentekorakenteen oppimiseen. Viidennellä kerralla vieraillaan kaupunginvaltuustossa ja viimeinen kerta käytetään jo opitun kertaamiseen.
Opinnäytetyön osana kehitetty valtakunnallinen koulutus sisältää kolme viikon-loppukoulutusta. En-simmäisenä viikonloppuna ryhmä tutustuu Nuoriin Kotkiin järjestönä, sekä kotoa poismuuttamisen kus-tannuksiin. Toinen koulutusosio keskittyy työelämään ja kunnallishallintoon. Viimeisen koulutuksen aihe on puolueen kautta vaikuttaminen.
Koulutusta on arvioitu niin koulutuksen järjestäjän, kuin myös koulutukseen osallistujien puolelta. Arvi-ointi perustuu haastatteluihin. Kouluttajat on haastateltu yksilöhaastatteluissa. Kouluttajat ovat huolis-saan koulutettavien lähtötasosta yhteiskunnallisissa asioissa, vaikka suuri osa käynyt peruskoulun. Osallistujat haastateltiin ryhmähaastattelussa. Osallistujat toivoivat että koulutus suunnattaisiin pari-vuotta vanhemmille, kuin nykyisin.
Opinnäytetyötä pystyvät hyödyntämään kaikki tahot, jotka suunnittelevat yhteiskunnallista koulutusta, joko järjestöissä tai muualla.