”Mahtava meininki!” : Jurassic Rockin asiakastutkimus 2015
Niskanen, Terhi (2015)
Niskanen, Terhi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915508
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on Jurassic Rock -festivaalille toteutettu asiakastutkimus. Asiakastutkimuksen tavoitteena oli selvittää Jurassic Rockin kävijäprofiili, kerätä palautetta festivaalin eri osa-alueista sekä mitata asiakkaiden viihtyvyyttä kyseisellä festivaalilla. Työlle oli todellinen tarve, sillä Jurassic Rockin asiakasprofilointia tai asiakaspalautteenkeruuta ei ollut aiemmin toteutettu. Varsinaisen tutkimuksen lisäksi työssä on esitelty käytäntöön sovellettavat toimenpide-ehdotukset, jotka on muodostettu tutkimuksen tulosten pohjalta.
Työn tilaajana toimii Jurassic Rockin taustaorganisaatio Mikta Oy. Jurassic Rock on vuodesta 2007 lähtien järjestetty mikkeliläinen rockfestivaali. Kesällä 2016 Jurassic Rock juhlii 10-vuotisjuhlaansa.
Tutkimus toteutettiin kahta eri tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin survey-kyselynä. Määrällisen tutkimuksen tuloksia tuettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla, joka toteutettiin neljänä teemahaastatteluna. Sekä kysely- että haastattelulomake rakennettiin niin, että ne ovat helposti muokattavissa tulevia asia-kastutkimuksia varten. Aineiston kerääminen suoritettiin festivaalin aikana, sekä sen jälkeen elokuussa 2015.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että festivaalin asiakkaat koostuvat suurimmalta osin nuorista, alle kolmekymmentävuotiaista kävijöistä. Kävijät ovat pääasiassa työssäkäyviä tai opiskelijoita. Tulosten mukaan Jurassicin asiakkaat viihtyvät festivaalilla hyvin, mutta erityisesti muutamasta palveluosa-alueesta löytyi vielä kehitettävää.
Työ toteutettiin tiiviissä yhteystyössä tilaajan kanssa, jotta tutkimuksen käytännön hyödynnettävyys olisi mahdollisimman suuri. Vaikka tutkimus keskittyy Jurassic Rockin asiakaskuntaan, on tutkimuksen tuloksissa myös muille festivaaleille sovellettavaa tietoa. Erityisesti tutkimuksessa kartoitettua tietoa asiakkaiden viihtyvyystekijöistä voi hyödyntää muiden samantapaisten tapahtumien toteutuksessa.
Työn tilaajana toimii Jurassic Rockin taustaorganisaatio Mikta Oy. Jurassic Rock on vuodesta 2007 lähtien järjestetty mikkeliläinen rockfestivaali. Kesällä 2016 Jurassic Rock juhlii 10-vuotisjuhlaansa.
Tutkimus toteutettiin kahta eri tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta, joka toteutettiin survey-kyselynä. Määrällisen tutkimuksen tuloksia tuettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla, joka toteutettiin neljänä teemahaastatteluna. Sekä kysely- että haastattelulomake rakennettiin niin, että ne ovat helposti muokattavissa tulevia asia-kastutkimuksia varten. Aineiston kerääminen suoritettiin festivaalin aikana, sekä sen jälkeen elokuussa 2015.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että festivaalin asiakkaat koostuvat suurimmalta osin nuorista, alle kolmekymmentävuotiaista kävijöistä. Kävijät ovat pääasiassa työssäkäyviä tai opiskelijoita. Tulosten mukaan Jurassicin asiakkaat viihtyvät festivaalilla hyvin, mutta erityisesti muutamasta palveluosa-alueesta löytyi vielä kehitettävää.
Työ toteutettiin tiiviissä yhteystyössä tilaajan kanssa, jotta tutkimuksen käytännön hyödynnettävyys olisi mahdollisimman suuri. Vaikka tutkimus keskittyy Jurassic Rockin asiakaskuntaan, on tutkimuksen tuloksissa myös muille festivaaleille sovellettavaa tietoa. Erityisesti tutkimuksessa kartoitettua tietoa asiakkaiden viihtyvyystekijöistä voi hyödyntää muiden samantapaisten tapahtumien toteutuksessa.