Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palvelutarjonta museoympäristössä : Palvelumuotoilun kehittäminen Alvar Aalto -museossa

Esala, Ella (2015)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
esala_ella.pdf (507.4Kt)
Lataukset: 


Esala, Ella
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915512
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Alvar Aalto -säätiö, ja työn tavoitteena on antaa toimenpide-ehdotuksia Alvar
Aalto -museon palvelutoiminnan kehittämiseen niin, että museolle syntyisi vakaa niin museota kuin asiakastakin hyödyttävä palvelukonsepti, joka elää ja kehittyy museon muun toiminnan mukana. Alvar Aalto
-museon palvelutarjonnan käytännön toteutus on ollut vaatimatonta kehittämisresursseista johtuen, eikä
näin ollen museon sisäistä, yhtenäistä toimintamallia palveluiden kehittämiselle tai myymiselle ole ollut.
Potentiaalia palveluille löytyy, ja opinnäytetyö keskittyy käytännön toimenpidesuosituksiin.

Työn konkreettisena tavoitteena on saada museo kehittämään yleisötoimintaansa ja rohkaisemaan museota sisäistämään palvelutoiminnan kehittämisen osaksi toimintamallejaan muun toiminnan joukkoon
näyttelyiden ja museon muun yleisötoiminnan rinnalle. Lisäksi työ korostaa sekä Alvar Aalto -museon
valtakunnallista arvoa ja potentiaalia rakennustaiteen asiantuntijana.

Työ tuotti tilaajalle suuntaviivoja palvelutoiminnan käytännön kehittämiseen kulttuurituottajan työkalutason näkökulmasta ja ideoita museon yleisötoiminnan sisällön virkistämiseksi kulttuurilaitosten nykytilanteeseen peilaten. Työ antaa suosituksia palvelutoiminnan kehittämiseen sekä pyrkii korostamaan monipuolisen palvelutarjonnan merkittävyyttä niin museoissa kuin muissakin kulttuurilaitoksissa nykypäivänä.

Lähdekirjallisuuden ja internetjulkaisujen lisäksi opinnäytetyön pääasialliset tiedonkeruumenetelmät olivat avoin haastattelu sekä havainnointi. Työ antaa asiakasnäkökulman kautta perspektiiviä museon palveluiden tämänhetkiseen tilaan ja ohjaa tarkastelemaan palvelupintaa asiakkaan kävijäkokemuksen
kautta.

Opinnäytetyötä on mahdollista hyödyntää sekä museoissa että muissakin kulttuurilaitoksissa kuten kirjastoissa ja jopa teattereissa. Opinnäytetyö ottaa kantaa niihin haasteisiin, joita kulttuurilaitokset kohtaavat tänä päivänä, kun taloustilanne ja asiakkaiden vaatimukset tiukentuvat. Konkreettisesti tilaaja saa
ohjeita ja toimintasuosituksia palvelupintansa eheyttämiseksi. Opinnäytetyöstä käy ilmi kulttuurituottajan
työpanoksen merkitys kulttuuri-instituutioissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste