Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alakoulusta yläkouluun. Kantvikista Kirkkoharjuun. : Oppilaiden tuntemuksia.

Kanninen, Kati (2015)

 
Avaa tiedosto
Kanninen_Kati.pdf (2.175Mt)
Lataukset: 


Kanninen, Kati
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016940
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten tunteita ja kokemuksia siirryttäessä kyläkoulusta isoon yläkouluun. Millaisia tunteita nuori käy läpi siirtymässä? Tarjoaako alakoulu nuorten mielestä heille tarpeeksi tukea ja tietoa yläkoulusta? Mitä nuoret tuntevat, kun he ovat siirtyneet yläkouluun? Miten he kokivat siirtymisen? Haluan opinnäytetyöni avulla nostaa nuoren äänen esille, mikä usein jää huomioimatta tai kuuntelematta.

Kehittämistyön tilaajana on Kirkkonummelaisen Kirkkoharjun koulun rehtori Eero Kling. Kehittämistyön tarkoituksena oli löytää etnografisella otteella laadullisin ja määrällisin menetelmin kehittämismahdollisuuksia sekä ala- että yläkoululle. Mitä koulujen ammattilaisten, ja muidenkin nuorten kanssa toimivien, olisi hyvä tietää nuorten siirtymävaiheen tunteista.

Aineisto on kerätty 21 Kantvikin koulun oppilaalta, jotka kaikki siirtyivät Kirkkoharjun kouluun yläkouluun. Aineistoa on kerätty monella eri tavalla: kirjoitelmilla, ryhmätöillä, havainnoimalla, internetkyselyillä ja kuvittamalla kevään ja syksyn 2015 aikana.

Opinnäytetyöhön osallistuneiden oppilaiden tunteista nousee esille jännityksiä ja pelkoja sekä odotuksia erityisesti sosiaalisia suhteita, kaverisuhteita ja uusia opettajia kohtaan. Muuttuvat käytännön haasteet aiheuttavat myös nuorissa huolta, kuten miten löytää oikea luokkahuone, miten lukea lukujärjestystä yms. Nämä ovat niin sanottuja normaaleja huolia, mitkä korostuvat aina uuden kohdatessa. Oppilaat olivat pääasiassa tyytyväisiä saamaansa tietoon ja tukeen sekä ala-että yläkoulussa. Kohderyhmän oppilailla siirtymävaiheen kokemukset ovat hyvin samanlaisia kuin aiemmin tehtyjen tutkimusten tulokset.

Opinnäytetyön tulosten perusteella nousi esille muutama kehitysehdotus Kirkkonummen kouluille. Kunnasta puuttuu vakituisesti nuorisotyötä koulussa tekevät nuorisotyön ammattilaiset. Yhteistyötä koulujen ja nuorisotoimen välillä pystyy varmasti parantamaan entisestään. Kehittämisen kohteeksi nousi myös vanhempien verkostoitumisen ja kodin- ja koulun yhteistyö nuoren tukemiseen. Työssä esitellään muutama toimintamalli kouluille, joilla voidaan lisätä nuoren tarvitsemaa tukea.
 
The purpose of this thesis project was to raise up young people’s voice. Purpose was to find out the sixth-graders feelings and experiences of the transition from village-school to a large secondary school. What are the feelings through this transition?

Does elementary school offer enough support for young people and do young people get enough information about secondary school. What do young people feel when they are transferred to secondary school and how they experienced the transition? We adults are often unconcerned about young people’s thoughts, feelings and opinions. With this thesis I would like to remind that we have to listen our pupils in school, our young people.

The development work has been ordered by Kirkkoharjus school principal Eero Kling. The purpose of the development work was to find an ethnographic ways opportunities to develop transitional phase. I hope that this thesis will help primary school and secondary school to develop cooperation with each other and with Youth work. School professionals, youthworkers and other adults who are working with young people should know what young people feels so they can help and support them.

21 pupils from Kantvik school were included with this project. The material has been collected in many different ways: an essay, a groupworks, observing, internet surveys and drawings during the spring and autumn of 2015.

Things that caused worry about young people was practical challenges, such as how to find the right classroom, how to read timetable and so on. Tensions and fears of social relations to classmates and new teachers was the feelings that raised up for this project. The students were mainly satisfied with the information and assistance what they get from primary and secondary school.

With this development work I get very similar results than earlier research and Master´s thesis. Based on the results of the thesis I found few things that we can develop in Kirkkonummi. Cooperation between the schools and the youthworkers will certainly be able to improve even further. Target for development also increased parents' networking and also home and school cooperation. These are the ways ho we can give support for the young. This thesis introduces a few approach for schools that may increase young people with the necessary support.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste