Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Väritystehtävätuokiot viisivuotiaille lapsille päiväkoti Loimessa

Meriläinen, Mikko; Bergman, Jon (2015)

 
Avaa tiedosto
Bergman_Jon Merilainen_Mikko.pdf (488.5Kt)
Lataukset: 


Meriläinen, Mikko
Bergman, Jon
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317234
Tiivistelmä
Bergman, Jon & Meriläinen, Mikko. Väritystehtävätuokiot viisivuotiaille lapsille päiväkoti Loimessa. Helsinki, syksy 2015. 57s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkoituksena oli testata luomamme menetelmän toimivuutta. Opinnäytetyössä järjestettiin tuokioita, joiden aikana lapsi väritti tekemämme väritystehtävän, joka sisälsi oman toiminnan ohjaukseen liittyviä asioita. Tuokiot pidettiin syksyllä 2015 kahden eri ryhmän lapsille ja niihin osallistui yhteensä kymmenen lasta. Tavoitteena oli kuulla lapsen omakohtainen kokemus hänen oman toiminnan ohjauksestaan, lapsen itsensä kertomana. Oman toiminnan ohjaus on merkityksellistä, sillä pystyäkseen oppimaan lapsen tulee pystyä säätelemään omaa käyttäytymistään ja toimintaansa. Osatavoitteena oli myös, että väritystehtävä jäisi päiväkodin henkilökunnalle kasvatuskumppanuuden apuvälineeksi.

Toiminnallisessa opinnäytetyössä havainnoitiin lasten työskentelyä ja heidän oman toiminnan ohjaustaan tuokioiden aikana. Tuokioiden sisältöä dokumentoitiin tekemällä muistiinpanoja työpäiväkirjaan. Produktion arviointi koostui tekijöiden itsearvioinnin lisäksi tuokioihin osallistuneiden lasten palautteesta. Lapsilta kerättiin palautetta tuokioista ja sen sisältämästä väritystehtävästä.

Produktion perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että lapset pitivät yksilöllisestä tuokiosta ja siitä, että heitä kuunneltiin ja kohdattiin yksilöllisesti. Tuokioihin sisältynyt väritystehtävä osoittautui toimivaksi välineeksi lasten omakohtaisen kokemuksen esiin tuomisessa. Produktioon osallistuneet lapset kokivat pääosin osaavansa väritystehtävässä olevat oman toiminnan ohjaukseen liittyvät asiat. Joillakin lapsilla oman toiminnan ohjaus oli vahvempaa kuin toisilla tämän produktion sisältämien tuokioiden ja havainnoinnin perusteella.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, itsesäätely, havainnointi
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste