Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ympäristökasvatus päiväkodeissa – aatteesta toiminnaksi

Uusitalo, Emilia; Salenius, Salla (2016)

 
Avaa tiedosto
Ymparistokasvatus-aattesta toiminnaksi.pdf (802.0Kt)
Lataukset: 


Uusitalo, Emilia
Salenius, Salla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601071102
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Salenius, Salla
Uusitalo, Emilia
Ympäristökasvatus päiväkodissa - aatteesta toiminnaksi
Kevät 2016, 63 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lasten-tarhanopettajan kelpoisuus.

Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää kestävän kehityksen kasvatusta ja ympäristökasvatusta päiväkodeissa. Tarkoituksena oli selvittää, miten ympäristökasvatus toteutuu ja miten sitä tulisi edistää pienen eteläsuomalaisen kunnan päiväkodeissa. Haastatteluissa varhaiskasvattajilta kysyttiin, miten he toteuttavat työssään kestävää kehitystä ja ympäristökasvatusta ja mitä kehitettävää siinä olisi heidän mielestään.

Aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, haastattelemalla yhtätoista (11) varhaiskasvattajaa kolmesta eri päiväkodista. Haastattelut suoritimme syksyllä 2015. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen ja analyysimenetelmänä on laadullinen sisällön analyysi, joka tutkii kielellisen aineiston sisällön merkitystä. Analysoimme kerätyn aineiston kolmen tutkimusongelman pohjalta hyödyntäen aineistolähtöistä sisällön analyysiä. Selvityksemme tueksi haastattelimme asiantuntijoita Suomen ympäristöopistosta, Suomen Ladusta ja Helsingin ympäristökeskuksesta, kysyäksemme heidän ajatuksiaan kestävän kehityksen- ja ympäristökasvatuksen toteutumisesta ja tämän hetkisestä tilasta päiväkodeissa Suomessa.

Lähes kaikilla varhaiskasvattajilla on ollut lapsuudessaan positiivisia luontokokemuksia, jotka ovat vaikuttaneet heidän luontosuhteeseensa. Tällä hetkellä ympäristökasvatustoiminta riippuu pitkälti työyhteisön ja varhaiskasvattajien henkilökohtaisista motivaatioista ja tavoitteista. Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä että kestävän kehityksen kasvatus on tärkeää ja he pyrkivät toteuttamaan sitä työssään. Vaikka toiminta on suunnitelmallista, ympäristökasvatus pääsääntöisesti tulee luonnostaan. Tärkeimpinä ympäristökasvatuksen toimintoina oli ulkoilu lähiympäristössä, kierrätys, uusiokäyttö sekä luonnonmateriaalien käyttö askarteluissa. Kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen kaikissa päiväkodin toiminnoissa toteutuu mallioppimisen, kokemisen ja osallisuuden kautta. Ympäristökasvatuksen toteutuminen todettiin teemahaastatteluissa erittäin tärkeäksi asiaksi osana päiväkodin toimintaa nimenomaan siten, että se myös osattaisiin tiedostaa ja että se sisällytettäisiin varhaiskasvatuksen suunnitelmaan. Toivottiin lisää ympäristötietoutta koulutusten kautta, jotta varhaiskasvattajat voisivat kehittää ammatillista osaamista ympäristökasvatuksessa.




Asiasanat: Ympäristökasvatus, kestävä kehitys, luontosuhde, varhaiskasvatus, osallisuus.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste