Vanhemmuuden monet kasvot : teemallinen Elävä kirjasto varhaiskasvatuksen työntekijöille
Salmi, Tiia; Hämäläinen, Iina (2016)
Salmi, Tiia
Hämäläinen, Iina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603163267
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hämäläinen, Iina & Salmi, Tiia. Vanhemmuuden monet kasvot – Teemallinen Elävä kirjasto varhaiskasvatuksen työntekijöille. Kevät 2016. 55 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena produktiona, järjestämällä Elävän kirjaston varhaiskasvatuksen työntekijöille. Elävä kirjasto järjestettiin teemalla ”Toisenlainen vanhemmuus”. Opinnäytetyön tavoitteena oli Elävän kirjaston tekeminen tutummaksi varhaiskasvatuksen työntekijöille, sen markkinoiminen menetelmäksi esimerkiksi koulutuksiin sekä keinojen tuominen kasvatuskumppanuuden tukemiseksi uuden menetelmän avulla. Elävä kirjasto järjestettiin ensimmäistä kertaa varhaiskasvattajille ja se toteutettiin Helsingin Diakonissalaitoksen kirjastossa syksyllä 2015.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin pääosin suomenkielistä lähdemateriaalia. Arvioinnin välineenä käytettiin palautekyselyjä, jotka kerättiin tapahtuman aikana.
Menetelmä koettiin hyväksi ja kiinnostavaksi työvälineeksi kohdata moninaisuutta. Varhaiskasvattajilta nousi paljon kehittämisideoita tapahtumasta ja toiveita kirjavalikoimiin tulevia tapahtumia ajatellen. Mahdollisten tulevien tapahtumien kannalta on tärkeää, että ajankohdan ja ympäristön valinnassa otettaisiin varhaiskasvattajat paremmin huomioon. Menetelmä koettiin ajankohtaiseksi.
Palautteiden ja havaintojen perusteella tultiin johtopäätökseen, että Elävä kirjasto soveltuu hyvin ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden koulutusmenetelmäksi.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, vanhemmuus, Elävä kirjasto, kohtaaminen, asenteet
Hämäläinen, Iina & Salmi, Tiia. Vanhemmuuden monet kasvot – Teemallinen Elävä kirjasto varhaiskasvatuksen työntekijöille. Kevät 2016. 55 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena produktiona, järjestämällä Elävän kirjaston varhaiskasvatuksen työntekijöille. Elävä kirjasto järjestettiin teemalla ”Toisenlainen vanhemmuus”. Opinnäytetyön tavoitteena oli Elävän kirjaston tekeminen tutummaksi varhaiskasvatuksen työntekijöille, sen markkinoiminen menetelmäksi esimerkiksi koulutuksiin sekä keinojen tuominen kasvatuskumppanuuden tukemiseksi uuden menetelmän avulla. Elävä kirjasto järjestettiin ensimmäistä kertaa varhaiskasvattajille ja se toteutettiin Helsingin Diakonissalaitoksen kirjastossa syksyllä 2015.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin pääosin suomenkielistä lähdemateriaalia. Arvioinnin välineenä käytettiin palautekyselyjä, jotka kerättiin tapahtuman aikana.
Menetelmä koettiin hyväksi ja kiinnostavaksi työvälineeksi kohdata moninaisuutta. Varhaiskasvattajilta nousi paljon kehittämisideoita tapahtumasta ja toiveita kirjavalikoimiin tulevia tapahtumia ajatellen. Mahdollisten tulevien tapahtumien kannalta on tärkeää, että ajankohdan ja ympäristön valinnassa otettaisiin varhaiskasvattajat paremmin huomioon. Menetelmä koettiin ajankohtaiseksi.
Palautteiden ja havaintojen perusteella tultiin johtopäätökseen, että Elävä kirjasto soveltuu hyvin ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden koulutusmenetelmäksi.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, vanhemmuus, Elävä kirjasto, kohtaaminen, asenteet