Koulusosionomin työn mallintaminen Kulosaaren yhteiskoululle
Taivaloja, Nita-Helena (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Taivaloja, Nita-Helena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275196
Tiivistelmä
Taivaloja, Nita-Helena. Koulusosionomin työn mallintaminen Kulosaaren yhteiskoululle. Diak Helsinki, kevät 2016, 70 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda helsinkiläiselle Kulosaaren yhteiskoululle mallinnettu kuvaus koulusosionomin työstä. Työn lähtökohdat olivat uudessa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa, joka korostaa yhteisöllistä ja ennaltaehkäisevää työotetta koulun toiminnassa ja oppilaiden hyväksi tehtävässä opiskeluhuollossa. Koulussa ei ollut aikaisemmin toiminut koulusosionomia.
Toimintatutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin monipuolista lähdekirjallisuutta ja aikaisempia opinnäytetöitä koulusosionomin työstä. Lisäksi tutustuttiin elokuussa 2016 käyttöön otettavaan valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan sekä sosiaalialan työtä ohjaavaan lainsäädäntöön. Koulusosionomin työn mallinnusta varten toteutettiin Kulosaaren yhteiskoulussa syyslukukauden 2015 aikana koulusosionomikokeilu, jonka tavoitteena oli selvittää koulun yksilökohtaiset tarpeet jalkautuvalle sosiaalialan työlle. Koulusosionomikokeilussa jalkauduttiin kouluun ja havainnoitiin yläkoulun oppilaiden, lukion opiskelijoiden ja henkilöstön arkea, sekä toteutettiin koulusosionomille suunniteltuja työtehtäviä. Kokeilun lopussa koulun henkilöstölle, oppilaille ja opiskelijoille, ja heidän huoltajilleen lähetettiin sähköinen palautekysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään sidosryhmien kokemuksia koulusosionomin työstä sekä näkemyksiä koulun mahdollisuuksista vastata oppilaiden sosiaalisiin haasteisiin.
Palautteen perusteella selvisi, että koulusosionomin työhön oltiin tyytyväisiä ja työnmuodolle nähtiin olevan tulevaisuudessa tarvetta. Kaikkien sidosryhmien antamasta palautteesta nousi korostetusti esiin tarve aikuiselle, jolla on mahdollisuus yhteisölliseen hyvinvointityöhön sekä matalalla kynnyksellä tehtävään joustavaan yksilötyöhön. Palautteessa annetut vastaukset tukevat koulusosionomikokeilussa tehtyjä havaintoja, joissa korostuu tarve akuuttia tukea antavalle turvalliselle aikuiselle, jonka työnkuva ja siihen sidotut työtehtävät ovat joustavat. Yhteisöllisen työn näkökulmasta koulussa tehdyistä havainnoista nousi esiin tarve erityisesti luokissa ja ryhmissä tehtävälle ryhmäytykselle sekä organisoidulle ryhmätoiminnalle oppilaiden vapaa-ajalla.
Kulosaaren yhteiskoulun koulusosionomin työnkuva mallinnettiin koostumaan kuraattorin lailla yksilökohtaisesta ja yhteisöllisestä työstä sekä oman työn kehittämisestä. Koulusosionomin työn painopiste on kuraattoriin verrattuna enemmän yhteisöllisessä työssä. Koulusosionomin perustehtäväksi määriteltiin toimiminen koulussa matalan kynnyksen aikuisena ilman virkamiesstatusta. Työn tavoitteena on raivata oppimisen esteitä luomalla kouluun sellaisia yhteisöllisen toiminnan malleja, joilla ennaltaehkäistään oppilaiden hyvinvoinnin haasteita, kuten kiusaamista, ja lisätään kouluviihtyvyyttä. Keskeistä työssä on haasteisiin puuttuminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Koulusosionomin työ perustuu sosiaalipedagogiikkaan ja työtä ohjaavat monipuolinen lainsäädäntö sekä sosionomin ammatilliset kompetenssivaatimukset.
Asiasanat: koulusosionomi, opiskelijahuolto, oppilashuolto, varhainen puuttuminen, sosionomit, nuoret, toimintatutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK)
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda helsinkiläiselle Kulosaaren yhteiskoululle mallinnettu kuvaus koulusosionomin työstä. Työn lähtökohdat olivat uudessa oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa, joka korostaa yhteisöllistä ja ennaltaehkäisevää työotetta koulun toiminnassa ja oppilaiden hyväksi tehtävässä opiskeluhuollossa. Koulussa ei ollut aikaisemmin toiminut koulusosionomia.
Toimintatutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin monipuolista lähdekirjallisuutta ja aikaisempia opinnäytetöitä koulusosionomin työstä. Lisäksi tutustuttiin elokuussa 2016 käyttöön otettavaan valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan sekä sosiaalialan työtä ohjaavaan lainsäädäntöön. Koulusosionomin työn mallinnusta varten toteutettiin Kulosaaren yhteiskoulussa syyslukukauden 2015 aikana koulusosionomikokeilu, jonka tavoitteena oli selvittää koulun yksilökohtaiset tarpeet jalkautuvalle sosiaalialan työlle. Koulusosionomikokeilussa jalkauduttiin kouluun ja havainnoitiin yläkoulun oppilaiden, lukion opiskelijoiden ja henkilöstön arkea, sekä toteutettiin koulusosionomille suunniteltuja työtehtäviä. Kokeilun lopussa koulun henkilöstölle, oppilaille ja opiskelijoille, ja heidän huoltajilleen lähetettiin sähköinen palautekysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään sidosryhmien kokemuksia koulusosionomin työstä sekä näkemyksiä koulun mahdollisuuksista vastata oppilaiden sosiaalisiin haasteisiin.
Palautteen perusteella selvisi, että koulusosionomin työhön oltiin tyytyväisiä ja työnmuodolle nähtiin olevan tulevaisuudessa tarvetta. Kaikkien sidosryhmien antamasta palautteesta nousi korostetusti esiin tarve aikuiselle, jolla on mahdollisuus yhteisölliseen hyvinvointityöhön sekä matalalla kynnyksellä tehtävään joustavaan yksilötyöhön. Palautteessa annetut vastaukset tukevat koulusosionomikokeilussa tehtyjä havaintoja, joissa korostuu tarve akuuttia tukea antavalle turvalliselle aikuiselle, jonka työnkuva ja siihen sidotut työtehtävät ovat joustavat. Yhteisöllisen työn näkökulmasta koulussa tehdyistä havainnoista nousi esiin tarve erityisesti luokissa ja ryhmissä tehtävälle ryhmäytykselle sekä organisoidulle ryhmätoiminnalle oppilaiden vapaa-ajalla.
Kulosaaren yhteiskoulun koulusosionomin työnkuva mallinnettiin koostumaan kuraattorin lailla yksilökohtaisesta ja yhteisöllisestä työstä sekä oman työn kehittämisestä. Koulusosionomin työn painopiste on kuraattoriin verrattuna enemmän yhteisöllisessä työssä. Koulusosionomin perustehtäväksi määriteltiin toimiminen koulussa matalan kynnyksen aikuisena ilman virkamiesstatusta. Työn tavoitteena on raivata oppimisen esteitä luomalla kouluun sellaisia yhteisöllisen toiminnan malleja, joilla ennaltaehkäistään oppilaiden hyvinvoinnin haasteita, kuten kiusaamista, ja lisätään kouluviihtyvyyttä. Keskeistä työssä on haasteisiin puuttuminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Koulusosionomin työ perustuu sosiaalipedagogiikkaan ja työtä ohjaavat monipuolinen lainsäädäntö sekä sosionomin ammatilliset kompetenssivaatimukset.
Asiasanat: koulusosionomi, opiskelijahuolto, oppilashuolto, varhainen puuttuminen, sosionomit, nuoret, toimintatutkimus