TIETOKONEET KÄYTTÖÖN : Muistisairaiden kognitiivinen kuntoutus päivätoimintayksikkö Meripihkassa
von Koch, Paula (2016)
von Koch, Paula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604295559
Tiivistelmä
von Koch, Paula. Tietokoneet käyttöön. Muistisairaiden kognitiivinen kuntoutus Päivätoimintayksikkö Meripihkassa. Helsinki, kevät 2016, 72 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) -diakoni.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka ikääntyneet muistisairaat suhtautuvat tietokoneen käyttöön viriketoiminnassa ja tukeeko tietokoneen käyttö kognitiivista kuntoutusta. Opinnäytetyö toteutettiin internetopastuksin. Yhteiskunta digitalisoituu ja kansalaisten odotetaan siirtyvän sähköisten palveluiden käyttäjiksi. Halusin tarjota muistisairaille mahdollisuuden tutustua tietokoneen käyttöön ja positiivisen käyttökokemuksen muodostumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kustaankartanon palvelukeskuksen päivätoimintayksikkö Meripihkan ja Munkkiniemen seurakunnan kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla. Tutkimukseen osallistui kuusi päivätoimintayksikkö Meripihkan asiakasta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Tuloksista selvisi, että muistisairaat suhtautuvat tietokoneen käyttöön innostuneesti päästyään yli uuden asian edessä koetusta epävarmuudesta. Kahdenkeskisessä opastuksessa osallistujien toimijuus vahvistui ja tunteista esiin tuli iloa ja innostusta. Onnistumisen kokemukset edistivät myönteistä suhtautumista uuteen viriketoiminnan muotoon. Internetopastus tuki kognitiivista kuntoutusta runsaan muistelun ja uuden oppimisen muodossa.
Yhteenvetona muistisairaat suhtautuvat tietokoneen käyttöön myönteisesti, kun aiheet lähtivät heidän omista kiinnostuksenkohteistaan. Opastajan tulee luoda hetkestä rauhallinen sekä olla kannustava ja kiinnostunut osallistujan esiin tuomista aiheista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka ikääntyneet muistisairaat suhtautuvat tietokoneen käyttöön viriketoiminnassa ja tukeeko tietokoneen käyttö kognitiivista kuntoutusta. Opinnäytetyö toteutettiin internetopastuksin. Yhteiskunta digitalisoituu ja kansalaisten odotetaan siirtyvän sähköisten palveluiden käyttäjiksi. Halusin tarjota muistisairaille mahdollisuuden tutustua tietokoneen käyttöön ja positiivisen käyttökokemuksen muodostumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kustaankartanon palvelukeskuksen päivätoimintayksikkö Meripihkan ja Munkkiniemen seurakunnan kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineisto kerättiin osallistuvalla havainnoinnilla. Tutkimukseen osallistui kuusi päivätoimintayksikkö Meripihkan asiakasta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Tuloksista selvisi, että muistisairaat suhtautuvat tietokoneen käyttöön innostuneesti päästyään yli uuden asian edessä koetusta epävarmuudesta. Kahdenkeskisessä opastuksessa osallistujien toimijuus vahvistui ja tunteista esiin tuli iloa ja innostusta. Onnistumisen kokemukset edistivät myönteistä suhtautumista uuteen viriketoiminnan muotoon. Internetopastus tuki kognitiivista kuntoutusta runsaan muistelun ja uuden oppimisen muodossa.
Yhteenvetona muistisairaat suhtautuvat tietokoneen käyttöön myönteisesti, kun aiheet lähtivät heidän omista kiinnostuksenkohteistaan. Opastajan tulee luoda hetkestä rauhallinen sekä olla kannustava ja kiinnostunut osallistujan esiin tuomista aiheista.