Näytä suppeat kuvailutiedot

Musiikin kasvu kellareista kaupunkiin : Bänditoimintaa Jyväskylän nuorisopalveluissa vuosien varrella

Mäenpää, Aleksi; Puusaari, Otto (2016)

dc.contributor.authorMäenpää, Aleksi-
dc.contributor.authorPuusaari, Otto-
dc.date.accessioned2016-05-03T04:46:24Z
dc.date.available2016-05-03T04:46:24Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201604295471-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/107959
dc.description.abstractOpinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä kattava paketti Jyväskylän Nuorisopalveluiden bänditoimin-nasta ja sen kehittymisestä alusta loppuun asti. Toiminta alkoi vuodesta 1965 joten työmme voi sijoit-taa aikavälille 1960 – 2016. Sivuamme työssämme myös suomalaisen musiikkikulttuurin muuttumista, nuorten alakulttuurien vaihtelua ja näiden molempien vaikutusta jyväskyläläiseen musiikkimaailmaan. Tutkimuskysymyksenämme oli, miten nuori kokee musiikin harrastamisen ja bändissä soittamisen vai-kuttaneen omaan kasvuun ja kehitykseensä eri vuosikymmenillä? Sivuamme myös yleisesti tutkittuja musiikin vaikutuksia ja musiikin käyttämistä menetelmänä osana nuorisotyötä. Haastattelimme seitsemää muusikkoa, jotka ovat olleet osana Jyväskylän bänditoiminnan kehittymistä eri vuosikymmeniltä, sekä neljää nuorisopalveluiden ohjaajaa, jotka ovat olleet osana bänditoiminnan kehittymistä ja sen aloittamista. Nuorisopalveluilla ollut tieto oli ripoteltu ympäri Jyväskylää, mutta ku-kaan ei ole ennen koonnut sitä tiiviiksi paketiksi. Tästä tuli nuorisopalveluiden meille tarjoama tarve ja tilaisuus kerätä bänditoiminnan historia yhteen. Käytimme haastattelumetodina teemahaastattelua, jotta saisimme parhaiten nuorisopalveluiden meiltä tilaamia tarinoita. Toteutimme opinnäytetyömme laadulli-sena tutkimuksena. Haastatteluista nousi esille, että bändissä soittamisen yhteisöllisyys on ollut tärkeä osa haastattele-miemme muusikkojen kasvua ja identiteetin kehittymistä. Kaikki haastateltavat olivat myös yhtä mieltä siitä, että musiikki on erinomainen tapa käsitellä ja kanavoida tunteita. Vaikka nuorisotyöntekijä ei osaisikaan soittaa mitään instrumenttia, tai olisi välttämättä itse niin kiinnos-tunut musiikista, voi hän silti käyttää musiikkia nuorisotyön menetelmänä rohkaisemaan nuoria olemaan luovia ja tekemään jotain, mistä he pitävät. Musiikki on tärkeä osa ihmisen kasvua ja kehitystä ja sen arvostus nuorisotyön menetelmänä on kasvanut kasvamistaan vuosien myötä. Yhteisöpedagogille musiikki on tärkeä työkalu.fi
dc.description.abstractThe main purpose of our thesis was to construct a tight package about the band activity of Jyväskyläs Youth Services and its development. Band activity started in 1965, so we can place our thesis between 1960 – 2016. We will briefly take a look at the change in Finnish music culture and the change in youth subcultures. We will also take a look at how these two subjects have affected Jyväskyläs band activity and development. Our research question is how music and playing in the band affects youth and how they feel it has affected them in their growth during different decades. We will also briefly take a look at some studies about music and its effects and how music can be used as a tool in youth work. We interviewed seven musicians that have been an active part of Jyväskyläs band activity and its development over the years. We also interviewed four youth workers that have seen and been a part of Jyväskyläs band activity over the years. The need for our thesis came from Youth Services, be-cause even though they had a lot of information about band activity, it was scattered around Jyväskylä. This is why we had a chance to gather all the important information and history to the same tight package. As an interview method we used theme interviews, so we could gather as much stories for the Youth services as we possibly could. We used qualitative method in this thesis. From our interviews we found out that communality in band activities has been an important part of growth and identity development for our interviewees All interviewees also agreed that, music is an excellent way to handle and channel emotions. Even though a youth worker couldn’t play an instrument or wouldn’t be all that interested in music, he can still use music as a tool in youth work to encourage the youth to be creative and to do what they really want to do. Music is an important part of person’s growth and development and it’s get-ting more and more respect as a tool for youth work every day. For community educator music is an important instrument.en
dc.language.isofin-
dc.publisherHumanistinen ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleMusiikin kasvu kellareista kaupunkiin : Bänditoimintaa Jyväskylän nuorisopalveluissa vuosien varrellafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2062-
dc.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.ysanuorisotyö
dc.subject.ysamusiikki
dc.subject.ysayhtyeet
dc.contributor.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordnuorisopalvelut-
dc.subject.keywordhistoria-
dc.subject.keywordmusiikki-
dc.subject.keywordbänditoiminta-
dc.subject.degreeprogramfi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education|-
dc.subject.disciplineKansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot