Opiskelijan oppimispäiväkirja harjoittelussa
Launonen, Hanna (2016)
Launonen, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188433
Tiivistelmä
Launonen, Hanna. Opiskelijan oppimispäiväkirja harjoittelussa. Kevät 2016. 44 sivua, 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa oppimispäiväkirja terveysalan opiskelijan harjoitteluun. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistamisprosessia noudattaen. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää opiskelijan kliinisen harjoittelun ohjausta.
Oppimispäiväkirjaan sisältyy oppimispäiväkirjan käyttöohjeistus, tila oppilaitoksen harjoittelujaksolle asettamille tavoitteille ja opiskelijan henkilökohtaisille tavoitteille. Siinä on tila opiskelijan päivittäistä itsearviointia ja ohjaajan palautetta varten. Oppimispäiväkirjassa on taulukko, johon opiskelija voi täyttää työvuoronsa. Oppimispäiväkirjaa tulee päivittää tulevaisuudessa tarpeen vaatiessa, jotta se palvelisi käyttäjiään mahdollisimman hyvin.
Jatkossa olisi mielenkiintoista tietää, ovatko opiskelijat ja ohjaajat kokeneet oppimispäiväkirjan käytöstä olleen hyötyä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa oppimispäiväkirja terveysalan opiskelijan harjoitteluun. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Oulun yliopistollisen sairaalan kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin tuotteistamisprosessia noudattaen. Opinnäytetyön tavoite oli kehittää opiskelijan kliinisen harjoittelun ohjausta.
Oppimispäiväkirjaan sisältyy oppimispäiväkirjan käyttöohjeistus, tila oppilaitoksen harjoittelujaksolle asettamille tavoitteille ja opiskelijan henkilökohtaisille tavoitteille. Siinä on tila opiskelijan päivittäistä itsearviointia ja ohjaajan palautetta varten. Oppimispäiväkirjassa on taulukko, johon opiskelija voi täyttää työvuoronsa. Oppimispäiväkirjaa tulee päivittää tulevaisuudessa tarpeen vaatiessa, jotta se palvelisi käyttäjiään mahdollisimman hyvin.
Jatkossa olisi mielenkiintoista tietää, ovatko opiskelijat ja ohjaajat kokeneet oppimispäiväkirjan käytöstä olleen hyötyä.