”SIINÄ YHDISTYVÄT PUISTON JA PÄIVÄKODIN HYVÄT PUOLET” : Moision ulkoiluleikkikoulua käyvien lasten vanhempien kokemuksia toiminnasta
Järvenpää, Anne (2015)
Järvenpää, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604285283
Tiivistelmä
Järvenpää, Anne. ”Siinä yhdistyvät puiston ja päiväkodin hyvät puolet”–
Moision ulkoiluleikkikoulua käyvien lasten vanhempien kokemuksia toiminnasta. Pori, kevät 2015, 56 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Moision ulkoiluleikkikoulua käyvien lasten vanhempien kokemuksia ja kehittämisajatuksia ulkoiluleikkikoulutoiminnasta.
Tutkimuksellani pyrin saavuttamaan avoimeen varhaiskasvatukseen kuuluvan ulkoiluleikkikoulutoiminnan käyttäjäkokemuksiin perustuvaa tietoa, jota voitaisiin hyödyntää Turun kaupungin ulkoiluleikkikoulutoiminnan kehittämistyössä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui pedagogiikan, avoimen varhaiskasvatuksen, kasvatuskumppanuuden sekä lasten sosiaalisten suhteiden määrittelystä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineiston keruu on toteutettu teemahaastattelulla, ja se on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Vanhempien haastatteluissa ulkoiluleikkikoulutoimintaan hakeutumisen perusteeksi nousi tarve saada lapselle ohjattua toimintaa sekä ikätasoista seuraa. Myös toiminnan järjestämisen sijainti, kesto ja ajankohta olivat tärkeitä. Kokemukset toiminnasta olivat erityisen positiivisia, varsinkin ohjattuun toimintaan, kasvatuskumppanuuteen ja lasten vertaissuhteisiin oltiin tyytyväisiä. Ainoaksi ke-hittämisajatukseksi nousi toiminnasta tiedottaminen.
Avoimen varhaiskasvatustoiminnan tarjoaminen kotihoidossa oleville lapsille on tärkeää. Ammattitaitoinen henkilökunta toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa on ensiarvoisen tärkeää.
Moision ulkoiluleikkikoulua käyvien lasten vanhempien kokemuksia toiminnasta. Pori, kevät 2015, 56 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Moision ulkoiluleikkikoulua käyvien lasten vanhempien kokemuksia ja kehittämisajatuksia ulkoiluleikkikoulutoiminnasta.
Tutkimuksellani pyrin saavuttamaan avoimeen varhaiskasvatukseen kuuluvan ulkoiluleikkikoulutoiminnan käyttäjäkokemuksiin perustuvaa tietoa, jota voitaisiin hyödyntää Turun kaupungin ulkoiluleikkikoulutoiminnan kehittämistyössä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui pedagogiikan, avoimen varhaiskasvatuksen, kasvatuskumppanuuden sekä lasten sosiaalisten suhteiden määrittelystä. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusaineiston keruu on toteutettu teemahaastattelulla, ja se on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Vanhempien haastatteluissa ulkoiluleikkikoulutoimintaan hakeutumisen perusteeksi nousi tarve saada lapselle ohjattua toimintaa sekä ikätasoista seuraa. Myös toiminnan järjestämisen sijainti, kesto ja ajankohta olivat tärkeitä. Kokemukset toiminnasta olivat erityisen positiivisia, varsinkin ohjattuun toimintaan, kasvatuskumppanuuteen ja lasten vertaissuhteisiin oltiin tyytyväisiä. Ainoaksi ke-hittämisajatukseksi nousi toiminnasta tiedottaminen.
Avoimen varhaiskasvatustoiminnan tarjoaminen kotihoidossa oleville lapsille on tärkeää. Ammattitaitoinen henkilökunta toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa on ensiarvoisen tärkeää.