Tanssi vieraan kielen oppimisen tukena englanninkielisessä päiväkodissa
Lausniemi, Riikka (2016)
Lausniemi, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092814656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092814656
Tiivistelmä
Lausniemi Riikka. Tanssi oppimisen tukena englanninkielisessä päiväkodissa. Diak, Pori, syksy 2016, 34 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja toteuttaa menetelmä, jossa tanssin avulla tuetaan vieraan kielen oppimista englanninkielisessä päiväkodissa. Tarkoituksena oli tuoda päiväkodin arkeen jotakin uutta, minkä vuoksi opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena hankkeena. Opinnäytetyön tehtävinä olivat hankkeen teoriapohjan ja taustan kuvaaminen, tanssituokioiden suunnitteleminen ja toteutus sekä niiden sisältöjen ja tavoitteiden kirjaaminen, hankkeen arviointi ja soveltuvuuden arviointi varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin Nokian Englanninkielisessä päiväkodissa keväällä 2016. Osallistuva ryhmä koostui kuudesta esikoululaisesta. Tanssitunteja oli kaikkiaan viisi, joista jokainen kesti noin 20 minuuttia. Hankkeen arviointi perustui lasten omiin kommentteihin, mukana olleen lastentarhanopettajan havainnointiin sekä opinnäytetyön tekijän omaan arvioon.
Hankkeesta saadun palautteen mukaan tanssituokioita voidaan soveltaa hyvin osana kielikylpypäiväkodin opetusta, myös osana liikunta- ja taidekasvatusta. Kinesteettinen oppiminen hyödyttää erityisesti lapsia, joilla on keskittymis- tai oppimisvaikeuksia. Tanssituokioita voidaan soveltaa myös nuoremmille lapsille sekä tavallisissa päiväkodeissa toiminnallisena kielisuihkuna.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja toteuttaa menetelmä, jossa tanssin avulla tuetaan vieraan kielen oppimista englanninkielisessä päiväkodissa. Tarkoituksena oli tuoda päiväkodin arkeen jotakin uutta, minkä vuoksi opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena hankkeena. Opinnäytetyön tehtävinä olivat hankkeen teoriapohjan ja taustan kuvaaminen, tanssituokioiden suunnitteleminen ja toteutus sekä niiden sisältöjen ja tavoitteiden kirjaaminen, hankkeen arviointi ja soveltuvuuden arviointi varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus suoritettiin Nokian Englanninkielisessä päiväkodissa keväällä 2016. Osallistuva ryhmä koostui kuudesta esikoululaisesta. Tanssitunteja oli kaikkiaan viisi, joista jokainen kesti noin 20 minuuttia. Hankkeen arviointi perustui lasten omiin kommentteihin, mukana olleen lastentarhanopettajan havainnointiin sekä opinnäytetyön tekijän omaan arvioon.
Hankkeesta saadun palautteen mukaan tanssituokioita voidaan soveltaa hyvin osana kielikylpypäiväkodin opetusta, myös osana liikunta- ja taidekasvatusta. Kinesteettinen oppiminen hyödyttää erityisesti lapsia, joilla on keskittymis- tai oppimisvaikeuksia. Tanssituokioita voidaan soveltaa myös nuoremmille lapsille sekä tavallisissa päiväkodeissa toiminnallisena kielisuihkuna.