Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden avustaminen ja ohjaaminen VALMA-koulutuksessa : Toiminnallinen opas Validia Ammattiopiston uusien työntekijöiden perehdyksen tukemiseksi
Vares, Triin (2016)
Vares, Triin
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Validia Ammattiopisto. Validia Ammattiopisto on yksi seitsemästä erityisammattiopilaitoksesta Suomessa, sen pääkampus sijaitsee Järvenpäässä. Kaikilla Validia Am-mattiopistossa opiskelevilla opiskelijoilla on erityisopetuksen tarve ja perusteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opas, mikä tukee uusien avustajien ja ohjaajien perehtymistä työhön. Opas on tarkoitettu VALMA koulutuksessa työskenteleville avustajille ja ohjaajille. Avustajat ja ohjaajat työskentelevät moniammatillisessa työyhteisössä, jonka tarkoituksena on luoda tukea tarvitseville opiskelijoille turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. Työn tavoitteena on opiskelijan ohjaaminen, avustaminen ja tukeminen oppimisprosessin eri vaiheissa siten, että opiskelijan itsenäisyys ja omatoimisuus korostuvat. Avustajan ja ohjaajan työn lisäksi oppaassa käsitellään erilaisten vamma-ryhmien tarpeita, tukemista ja kuntoutusta. Kuntoutus on yksi tärkeä osa erityisopiskelijan opetusta, koska jos kuntoutusta ei toteudu, opintojen eteneminen on haastavaa.
Teoriaosuudessa olen kertonut tilaajan historiasta, nykypäivästä ja toiminta ajatuksesta, koska on tärkeää, että työn lukija tietää, mistä ammattiopistosta on kyse ja miten erityisammattiopisto eroa tavallisesta ammattiopistosta. Lisäksi teoriaosuudessa olen avannut mitä tarkoittaa ohjaus ja kuinka tärkeä osa se on opiskelijoiden opintojen tukemisessa.
Tietopohjana olen käyttänyt paljon erilaista kirjallisuutta, lisäksi myös luotettavia internet lähteitä esim. ADHD – liitto, Opetushallituksen sivut jne.
Prosessin tuloksena on opas, jonka pitäisi helpottaa niin uusien työntekijöiden perehtymistä työhön, kun esimiestahon luomaan perehtymiskäytäntöjä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opas, mikä tukee uusien avustajien ja ohjaajien perehtymistä työhön. Opas on tarkoitettu VALMA koulutuksessa työskenteleville avustajille ja ohjaajille. Avustajat ja ohjaajat työskentelevät moniammatillisessa työyhteisössä, jonka tarkoituksena on luoda tukea tarvitseville opiskelijoille turvallinen ja kannustava oppimisympäristö. Työn tavoitteena on opiskelijan ohjaaminen, avustaminen ja tukeminen oppimisprosessin eri vaiheissa siten, että opiskelijan itsenäisyys ja omatoimisuus korostuvat. Avustajan ja ohjaajan työn lisäksi oppaassa käsitellään erilaisten vamma-ryhmien tarpeita, tukemista ja kuntoutusta. Kuntoutus on yksi tärkeä osa erityisopiskelijan opetusta, koska jos kuntoutusta ei toteudu, opintojen eteneminen on haastavaa.
Teoriaosuudessa olen kertonut tilaajan historiasta, nykypäivästä ja toiminta ajatuksesta, koska on tärkeää, että työn lukija tietää, mistä ammattiopistosta on kyse ja miten erityisammattiopisto eroa tavallisesta ammattiopistosta. Lisäksi teoriaosuudessa olen avannut mitä tarkoittaa ohjaus ja kuinka tärkeä osa se on opiskelijoiden opintojen tukemisessa.
Tietopohjana olen käyttänyt paljon erilaista kirjallisuutta, lisäksi myös luotettavia internet lähteitä esim. ADHD – liitto, Opetushallituksen sivut jne.
Prosessin tuloksena on opas, jonka pitäisi helpottaa niin uusien työntekijöiden perehtymistä työhön, kun esimiestahon luomaan perehtymiskäytäntöjä.