LÄHETYSKASVATUSTA NUORILLE : Toiminnallisia oppimistilanteita nuorisotyöhön
Heinisuo, Paula (2016)
Heinisuo, Paula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216744
Tiivistelmä
Heinisuo, Paula. Lähetyskasvatusta nuorille. Helsinki, syksy 2016, 62 s., 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Nokian seurakunnan rippikoulun jälkeiseen nuorisotyöhön kolmen työskentelyn lähetystyöaiheinen toiminnallinen materiaali, joka toisi lähetystyön lähemmäksi nuoren maailmaa. Työn tarkoituksena oli myös kehittää rippikoulun jälkeisen nuorisotyön lähetyskasvatusta. Kolmeen työskentelyyn kuuluu toiminnallinen raamattuhetki, neljän pajan työskentely sekä yhteisen jumalanpalveluksen suunnittelu ja toteutus. Materiaali on luotu noudattamalla toiminnallisen oppimisen ja osallisuuden periaatteita.
Materiaalin suunnitteluun osallistui Nokian seurakunnan nuorten lähetysryhmä Lätty, joka on noin kymmenen nuoren ryhmä. Lättyläiset osallistuivat myös työskentelyjen toteutukseen testaustilanteessa. Materiaalia testattiin Nokian seurakunnan syysnuortenleirillä, jonne osallistui kaksikymmentä Nokian seurakunnan nuorta. Työskentelyt oli sovitettu osaksi leirin muuta ohjelmaa.
Työni koostuu teoreettisen viitekehyksen ja opinnäytetyön prosessin kuvauksen lisäksi työskentelyjen toteutuksesta ja arvioinnista sekä liitteinä olevista työskentelymateriaaleista, joita on mahdollista hyödyntää rippikoulun jälkeisen nuorisotyön lisäksi myös rippikoulutyössä ja varhaiskasvatuksessa.
Asiasanat: lähetyskasvatus, lähetystyö, kristillinen kasvatus, osallisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Nokian seurakunnan rippikoulun jälkeiseen nuorisotyöhön kolmen työskentelyn lähetystyöaiheinen toiminnallinen materiaali, joka toisi lähetystyön lähemmäksi nuoren maailmaa. Työn tarkoituksena oli myös kehittää rippikoulun jälkeisen nuorisotyön lähetyskasvatusta. Kolmeen työskentelyyn kuuluu toiminnallinen raamattuhetki, neljän pajan työskentely sekä yhteisen jumalanpalveluksen suunnittelu ja toteutus. Materiaali on luotu noudattamalla toiminnallisen oppimisen ja osallisuuden periaatteita.
Materiaalin suunnitteluun osallistui Nokian seurakunnan nuorten lähetysryhmä Lätty, joka on noin kymmenen nuoren ryhmä. Lättyläiset osallistuivat myös työskentelyjen toteutukseen testaustilanteessa. Materiaalia testattiin Nokian seurakunnan syysnuortenleirillä, jonne osallistui kaksikymmentä Nokian seurakunnan nuorta. Työskentelyt oli sovitettu osaksi leirin muuta ohjelmaa.
Työni koostuu teoreettisen viitekehyksen ja opinnäytetyön prosessin kuvauksen lisäksi työskentelyjen toteutuksesta ja arvioinnista sekä liitteinä olevista työskentelymateriaaleista, joita on mahdollista hyödyntää rippikoulun jälkeisen nuorisotyön lisäksi myös rippikoulutyössä ja varhaiskasvatuksessa.
Asiasanat: lähetyskasvatus, lähetystyö, kristillinen kasvatus, osallisuus