ERITYISLUOKAN OPPILAIDEN OSALLISTAVA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN JA EHKÄISEVÄ PÄIHDETYÖ
Saarinen, Jarno (2016)
Saarinen, Jarno
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216784
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Vantaan kaupungin pajaopetukseen sijoittuneena pilottihankkeena. Opinnäytetyön aikana kehitettiin osallistava ehkäisevän päihdetyön ja hyvinvoinnin edistämisen toimintamalli erityisluokan oppilaille peruskoulujen yläluokilla. Käytännössä tämä toteutettiin järjestämällä ryhmäinterventioita, eli päihde- ja hyvinvointisisältöisiä oppitunteja prosessinomaisena kokonaisuutena. Osallistuin sovitusti Vantaan kaupungin Nuorten psykososiaalisiin palveluihin lukeutuvan Lännen paja -erityisluokan arkeen, ja suunnittelin yhdessä oppilaiden kanssa heille sopivia tapoja käsitellä päihde- ja hyvinvointiteemoja koulussa. Tavoitteena oli kehittää toimintatapoja, jotka jäävät koulun käyttöön ja ovat jatkossa toistettavissa myös muilla erityisluokilla, sekä muissa vastaavissa toimintaympäristöissä, kuten nuorten työpajoilla.
Prosessin aikana oli nähtävissä, että mitä toiminnallisempi menetelmä oli käytössä, sitä innokkaammin oppilaat osallistuivat. Tämä näkyi etenkin siinä, että selvästi mielekkäin metodi oli hankkeessa asiantuntijatahona toimineen ehkäisevän päihdetyön järjestön, Elämäni Sankari ry:n, kehittämä päihdekorttitehtävä. Kyseessä on toiminnallinen ryhmätyö, jossa ryhmän tehtävänä on keskustellen järjestää eri päihteisiin liittyvät tietoiskut oikeiden otsikoiden alle. Toiminnon tarkoituksena on paitsi lisätä ja jäsentää oppilaiden tietämystä, myös tuottaa perusteltua argumentointia nuorten välillä, jolloin vertaisvalistus, eli nuorelta toiselle kohdistuva valistus toteutuu.
Opinnäytetyöprosessin aikana kohtasin monenlaisia yllättäviä tilanteita, mutta kokonaisuus osoittaa toiminnallisuuden ja osallisuuden merkityksen nuorille. Pajaopetuksessa käytetyt menetelmät jäävät luokan henkilöstön käyttöön, joten mallin suunniteltua jalkautumista ja juurtumista on alkanut tapahtua. Sekä yksittäiset menetelmät että malli kokonaisuutena on siirrettävissä vastaaviin toimintaympäristöihin.
Prosessin aikana oli nähtävissä, että mitä toiminnallisempi menetelmä oli käytössä, sitä innokkaammin oppilaat osallistuivat. Tämä näkyi etenkin siinä, että selvästi mielekkäin metodi oli hankkeessa asiantuntijatahona toimineen ehkäisevän päihdetyön järjestön, Elämäni Sankari ry:n, kehittämä päihdekorttitehtävä. Kyseessä on toiminnallinen ryhmätyö, jossa ryhmän tehtävänä on keskustellen järjestää eri päihteisiin liittyvät tietoiskut oikeiden otsikoiden alle. Toiminnon tarkoituksena on paitsi lisätä ja jäsentää oppilaiden tietämystä, myös tuottaa perusteltua argumentointia nuorten välillä, jolloin vertaisvalistus, eli nuorelta toiselle kohdistuva valistus toteutuu.
Opinnäytetyöprosessin aikana kohtasin monenlaisia yllättäviä tilanteita, mutta kokonaisuus osoittaa toiminnallisuuden ja osallisuuden merkityksen nuorille. Pajaopetuksessa käytetyt menetelmät jäävät luokan henkilöstön käyttöön, joten mallin suunniteltua jalkautumista ja juurtumista on alkanut tapahtua. Sekä yksittäiset menetelmät että malli kokonaisuutena on siirrettävissä vastaaviin toimintaympäristöihin.