ULKOLIIKUNNAN KEHITTÄMINEN NIKINMÄEN PÄIVÄKODISSA LIIKUNTALEIKKIKARTAN JA -TUOKIOIDEN AVULLA
Liuskanto, Tiia; Palokangas, Eveliina (2016)
Liuskanto, Tiia
Palokangas, Eveliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417155
Tiivistelmä
Liuskanto, Tiia & Palokangas, Eveliina. Ulkoliikunnan kehittäminen Nikinmäen päiväkodissa liikuntaleikkikartan ja -tuokioiden avulla. Syksy 2016, 79 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liikuntaleikki-ideoita vantaalaiseen Nikinmäen päiväkodin ulkoilutilanteisiin ja lisätä siten lasten päivittäistä ulkoliikuntaa. Vantaalla on käynnistynyt Leikkien liikkumaan -ohjelma ja opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ohjelman tavoitteita, jotta lasten liikuntasuositukset toteutuisivat. Tavoitteena oli ohjata lapsille ja kasvattajille uusia leikkejä järjestämällä liikuntaleikkituokioita pienryhmissä ja tuottamalla liikuntaleikkikartta päiväkodin käyttöön. Lisäksi tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta järjestämällä kaksi lastenkokousta. Pidemmän aikavälin tavoitteena oli, että kasvattajat käyttävät liikuntaleikki-ideoita ja jatkavat ohjatun ulkoliikunnan järjestämistä jatkossakin.
Liikuntaleikkikartan ja tuokioiden suunnittelua varten järjestettiin lastenkokous ja päiväkodin kasvattajilta kysyttiin toiveita. Uusia ja monipuolisia liikuntaleikkejä etsittiin kirjallisuudesta ja Nuoren Suomen liikunnan suunnittelu -ohjelmasta. Liikuntaleikkituokiot suunniteltiin ikäryhmän ja taitotason mukaan sopivan haasteellisiksi ja lasta kehittäviksi. Jokaisella liikuntaleikillä oli oma tarkoituksensa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Päiväkotiin toteutettiin kuusi liikuntaleikkituokiota yhden ryhmän 4−5-vuotiaille lapsille. Liikuntaleikkituokiot toteutettiin kolmessa pienryhmässä, joten jokainen pienryhmä pääsi osallistumaan kahteen erilaiseen liikuntaleikkituokioon. Päiväkotiin tehtiin myös liikuntaleikkikartta, josta kasvattajat voivat saada ideoita leikkien ohjaamiseen ulkoilutilanteissa.
Lapsilta ja kasvattajilta kerättiin palautetta välittömästi tuokioiden jälkeen ja lopuksi koottuna loppupalautteena. Loppupalautetta varten järjestettiin toinen lastenkokous ja kasvattajilta kerättiin loppupalaute kyselylomakkeilla. Palaute oli sekä lapsilta että kasvattajilta positiivista ja liikuntaleikki-ideat koettiin hyödyllisenä ja lasta innostavina. Lastenkokouksessa selvisi, että lapset olivat pitäneet liikuntaleikkituokioista ja haluaisivat leikkiä leikkejä jatkossakin.
Opinnäytetyön tavoitteet uusien liikuntaleikki-ideoiden kehittämisestä tuokioiden ja liikuntaleikkikartan avulla toteutuivat. Järjestämällä lastenkokoukset lasten ääni saatiin kuuluviin. Pidemmän aikavälin tavoite jää kuitenkin nähtäväksi, järjestävätkö kasvattajat tulevaisuudessa enemmän ohjattua ulkoliikuntaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, fyysinen aktiivisuus, liikuntaleikit, ryhmänohjaus, leikki-ikäiset
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää liikuntaleikki-ideoita vantaalaiseen Nikinmäen päiväkodin ulkoilutilanteisiin ja lisätä siten lasten päivittäistä ulkoliikuntaa. Vantaalla on käynnistynyt Leikkien liikkumaan -ohjelma ja opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ohjelman tavoitteita, jotta lasten liikuntasuositukset toteutuisivat. Tavoitteena oli ohjata lapsille ja kasvattajille uusia leikkejä järjestämällä liikuntaleikkituokioita pienryhmissä ja tuottamalla liikuntaleikkikartta päiväkodin käyttöön. Lisäksi tavoitteena oli tukea lasten osallisuutta järjestämällä kaksi lastenkokousta. Pidemmän aikavälin tavoitteena oli, että kasvattajat käyttävät liikuntaleikki-ideoita ja jatkavat ohjatun ulkoliikunnan järjestämistä jatkossakin.
Liikuntaleikkikartan ja tuokioiden suunnittelua varten järjestettiin lastenkokous ja päiväkodin kasvattajilta kysyttiin toiveita. Uusia ja monipuolisia liikuntaleikkejä etsittiin kirjallisuudesta ja Nuoren Suomen liikunnan suunnittelu -ohjelmasta. Liikuntaleikkituokiot suunniteltiin ikäryhmän ja taitotason mukaan sopivan haasteellisiksi ja lasta kehittäviksi. Jokaisella liikuntaleikillä oli oma tarkoituksensa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Päiväkotiin toteutettiin kuusi liikuntaleikkituokiota yhden ryhmän 4−5-vuotiaille lapsille. Liikuntaleikkituokiot toteutettiin kolmessa pienryhmässä, joten jokainen pienryhmä pääsi osallistumaan kahteen erilaiseen liikuntaleikkituokioon. Päiväkotiin tehtiin myös liikuntaleikkikartta, josta kasvattajat voivat saada ideoita leikkien ohjaamiseen ulkoilutilanteissa.
Lapsilta ja kasvattajilta kerättiin palautetta välittömästi tuokioiden jälkeen ja lopuksi koottuna loppupalautteena. Loppupalautetta varten järjestettiin toinen lastenkokous ja kasvattajilta kerättiin loppupalaute kyselylomakkeilla. Palaute oli sekä lapsilta että kasvattajilta positiivista ja liikuntaleikki-ideat koettiin hyödyllisenä ja lasta innostavina. Lastenkokouksessa selvisi, että lapset olivat pitäneet liikuntaleikkituokioista ja haluaisivat leikkiä leikkejä jatkossakin.
Opinnäytetyön tavoitteet uusien liikuntaleikki-ideoiden kehittämisestä tuokioiden ja liikuntaleikkikartan avulla toteutuivat. Järjestämällä lastenkokoukset lasten ääni saatiin kuuluviin. Pidemmän aikavälin tavoite jää kuitenkin nähtäväksi, järjestävätkö kasvattajat tulevaisuudessa enemmän ohjattua ulkoliikuntaa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, fyysinen aktiivisuus, liikuntaleikit, ryhmänohjaus, leikki-ikäiset