Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"MÄ HALUAISIN OPPIA KALASTAMAAN HAITA." : Lasten osallisuuden lisääminen Tenava-Talossa

Immonen, Riikka; Koponen, Kati (2016)

Avaa tiedosto
Immonen_Riikka .pdf (664.2Kt)
Lataukset: 


Immonen, Riikka
Koponen, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317048
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Immonen, Riikka & Koponen, Kati. ”MÄ HALUAISIN OPPIA KALASTAMAAN HAITA.” Lasten osallisuuden lisääminen Tenava-Talossa. Diak Helsinki, syksy 2016, 49s, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)


Työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä lasten osallisuutta Suomen Tenavapäiväkodit Oy:n Tenava-Talo-päiväkodin esiopetusryhmässä Kirkkonummella. Tavoitteena oli tuoda lasta osallistavia menetelmiä ryhmän käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena.

Opinnäytetyön idea nousi uudistetusta varhaiskasvatuslaista sekä esiopetussuunnitelmasta. Niissä molemmissa korostetaan lapsen osallisuuden merkitystä. Toimintatutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin lasten osallisuudesta tehtyjä tutkimuksia sekä lähdekirjallisuutta osallisuuden teoriasta.

Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä Tenava-Talo-päiväkodin henkilökunnalta ideoita siitä, kuinka lasten osallisuutta voisi heidän mielestään lisätä. Ideointi toteutettiin Tuplatiimi-menetelmällä. Ideoiden ryhmittelyn jälkeen valittiin menetelmät, jotka päiväkodin esiopetusryhmässä otettiin käyttöön uuden toimintakauden alussa elokuussa 2016. Menetelmiksi valikoituvat: leikkitaulu, lasten kokoukset sekä lasten havainnointi ja havaintojen dokumentointi.

Osallisuutta lisäävien menetelmien käyttöönotto sujui pääosin hyvin. Henkilökunta havainnoi ja kirjaa lapsilta nousevia ideoita ja niitä toteutetaan yhdessä sovituilla tavoilla. Esiopetusryhmässä on ollut käytössä projektityöskentelymalli. Lapset ovat saaneet syventyä valitsemiinsa teemoihin ja oppia uutta niiden kautta. Haasteita uusien toimintatapojen juurtumiselle ovat tuoneet uudet lapsien ja henkilökunnan suhdelukujen tiukennukset sekä esimerkiksi henkilökunnan poissaolosta johtuneet poikkeustilanteet.

Osallisuus käsitteenä on alkanut avautua entistä enemmän työntekijöille ja on nostettu yhdeksi pääteemaksi esiopetusryhmässä. Osallisuudesta keskustelu on työyhteisössä lisääntynyt. Yksi tärkeimmistä huomioista on ollut se, etteivät pelkkään esiopetukseen osallistuvat lapset ehdi leikkiä päivittäin lainkaan. Tämä havainto on tärkeä toiminnan suunnittelun kannalta jatkossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste