LAPSET LEIKILLISEN OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄJINÄ
Hänninen, Anniina; Westerberg, Sonja (2016)
Hänninen, Anniina
Westerberg, Sonja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316998
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hänninen, Anniina & Westerberg, Sonja. Lapset leikillisen oppimisympäristön kehittäjinä. Diak etelä, Helsinki, syksy 2016, 73s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Lapsi ja perhetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli varhaiskasvatuksen leikillisten oppimisympäristöjen lapsilähtöiseen kehittämiseen soveltuvan toimintamallin suunnittelu. Opinnäytetyö toteutui toiminnallisena kehittämishankkeena eräässä helsinkiläisessä päiväkodissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostui lasten kanssa tehtävästä taidelähtöisestä pienryhmätyöskentelystä ja leikillisen oppimisympäristön muokkauksesta.
Opinnäytetyömme laadullinen aineisto koostui pienryhmätyöskentelyn tuloksena syntyneistä 14 unelmien leikkipaikka -taideteoksesta ja niistä käydyistä keskusteluista. Taideteoksista käydyt vapaamuotoiset keskustelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Keskustelut sisälsivät lasten tulkinnan omista unelmien leikkipaikka -taideteoksista sekä lasten suullisen palautteen pienryhmätoiminnasta.
Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Teemoittelemalla aineistosta nousi neljä pääteemaa, jotka olivat luonto, seikkailu, sosiaaliset tilanteet sekä autot ja koneet. Luontoteemaa soveltaen toteutettiin leikillisen oppimisympäristön muokkaus. Opinnäytetyön tuloksena päiväkodin leikilliseen oppimisympäristöön syntyi merenalainen maailma.
Opinnäytetyömme ansiosta lapset nousivat leikillisen oppimisympäristön keskiöön. Lapset toimivat leikillisen oppimisympäristön suunnittelijoina ja rakentajina, mikä vahvisti lasten toimijuuden ja osallisuuden toteutumista päiväkodissa. Lasten äänen kuuleminen leikillisten oppimisympäristöjen kehittämisessä on tärkeää lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja oppimisen näkökulmista.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, leikillinen oppimisympäristö, lapsilähtöisyys, osallisuus, toimijuus, kehittämishanke
Hänninen, Anniina & Westerberg, Sonja. Lapset leikillisen oppimisympäristön kehittäjinä. Diak etelä, Helsinki, syksy 2016, 73s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Lapsi ja perhetyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli varhaiskasvatuksen leikillisten oppimisympäristöjen lapsilähtöiseen kehittämiseen soveltuvan toimintamallin suunnittelu. Opinnäytetyö toteutui toiminnallisena kehittämishankkeena eräässä helsinkiläisessä päiväkodissa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus muodostui lasten kanssa tehtävästä taidelähtöisestä pienryhmätyöskentelystä ja leikillisen oppimisympäristön muokkauksesta.
Opinnäytetyömme laadullinen aineisto koostui pienryhmätyöskentelyn tuloksena syntyneistä 14 unelmien leikkipaikka -taideteoksesta ja niistä käydyistä keskusteluista. Taideteoksista käydyt vapaamuotoiset keskustelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Keskustelut sisälsivät lasten tulkinnan omista unelmien leikkipaikka -taideteoksista sekä lasten suullisen palautteen pienryhmätoiminnasta.
Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Teemoittelemalla aineistosta nousi neljä pääteemaa, jotka olivat luonto, seikkailu, sosiaaliset tilanteet sekä autot ja koneet. Luontoteemaa soveltaen toteutettiin leikillisen oppimisympäristön muokkaus. Opinnäytetyön tuloksena päiväkodin leikilliseen oppimisympäristöön syntyi merenalainen maailma.
Opinnäytetyömme ansiosta lapset nousivat leikillisen oppimisympäristön keskiöön. Lapset toimivat leikillisen oppimisympäristön suunnittelijoina ja rakentajina, mikä vahvisti lasten toimijuuden ja osallisuuden toteutumista päiväkodissa. Lasten äänen kuuleminen leikillisten oppimisympäristöjen kehittämisessä on tärkeää lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja oppimisen näkökulmista.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, leikillinen oppimisympäristö, lapsilähtöisyys, osallisuus, toimijuus, kehittämishanke