Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

SEIKKAILUPEDAGOGINEN HARRASTERYHMÄ LASTENSUOJELUN ASIAKKAILLE

Räty, Roosa; Rautiainen, Ilari (2016)

 
Avaa tiedosto
RAUTIAINEN_ILARI_RATY_ROOSA_HELSINKI.pdf (435.9Kt)
Lataukset: 


Räty, Roosa
Rautiainen, Ilari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417236
Tiivistelmä
Rautiainen, Ilari & Räty, Roosa. Seikkailupedagoginen harrasteryhmä lastensuojelun asiakkaille. Helsinki, syksy 2016, 53s., 4 liitettä. Diakonia -ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Tämä opinnäytetyö on toiminnallisin menetelmin toteutettu produktio, jonka tavoitteena on tukea lastensuojelun asiakkaana olevien lasten ja nuorten harrastuneisuutta ja ryhmätyötaitojen kehittymistä toiminnallisen ryhmän kautta. Järjestimme yhteistyössä Helsingin kaupungin lastensuojelun kanssa viisi-osaisen bofferointi-ryhmän lastensuojelun avo- ja sijaishuollon asiakkaille. Bofferointi on kamppailulaji jossa käytetään pehmustettuja miekkoja, kilpiä ja muita keskiaikaisia aseita. Lajissa korostuu yhdessä tekeminen enemmän kuin fyysinen osaaminen.

Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä ovat lastensuojelu, seikkailupeda-gogiikka sekä ryhmätoiminta. Opinnäytetyössä kerrotaan pääpiirteittäin lastensuojelun sisällöstä, tarkoituksesta ja tavoitteista sekä avaamme avo- ja sijais-huollon termejä. Seikkailupedagogia -käsitteen taustoja ja seikkailullisen toiminnan mahdollisuuksia sosiaalialalla käsitellään. Seikkailupedagogisessa toiminnassa on olennaista ryhmä ja sen vaikutus yksilöön. Ryhmätoiminnan käsitettä tarkastellaan ryhmän merkityksen, ryhmän kehityksen sekä ryhmänohjaamisen näkökulmista.

Opinnäytetyön käytännöntoteutus tapahtui kesällä 2016 ja toimintaan osallistui yhteensä kuusi 12–17-vuotiasta lasta ja nuorta. Ryhmänohjauskerroilla käytiin läpi bofferoinnin perusteita, kuten tekniikkaa, sääntöjä ja välineiden käyttöä. Jokaiselle ryhmänohjauskerralla kerrattiin säännöt ja tehtiin erilaisia boffaus-harjoitteita siten, että osallistujien taidot kehittyivät ryhmän edetessä. Palautteen ja omien havaintojen mukaan osallistuneet lapset ja nuoret olivat innostuneita toiminnasta ja tunnelma oli mukava ja avoin. Loppua kohden osallistujat myös ottivat enemmän kontaktia toisiinsa ja ryhmässä syntyi spontaania keskustelua ja yhdessä oleminen oli luontevaa. Jokaisen ryhmänohjauskerran jälkeen vietettiin yhteinen hetki välipalaa syöden, joka tuntui olevan lapsille ja nuorille erityisen tärkeä.

Avainsanat: elämyspedagogiikka, seikkailukasvatus, lastensuojelu, ryhmäto-minta, toiminnallisuus
 
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste