"TERVETULOA KOIVULAAN!" : – Esite tukemaan asiakkuuden alkua lastensuojelun sijaishuollossa
Saksa, Essi; Päiviö, Jukka (2016)
Saksa, Essi
Päiviö, Jukka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417239
Tiivistelmä
Päiviö, Jukka & Saksa, Essi. ”TERVETULOA KOIVULAAN!” – Esite tukemaan asiakkuuden alkua lastensuojelun sijaishuollossa. Syksy 2016, 69 s., 8 liitteitä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esite, joka tarjoaisi lastensuojelun sijaishuollon Koivula-osaston asiakasperheille tukea asiakasprosessin alkuun. Koivula on osa Toivolan lastenkotia, joka toimii Helsingin kaupungin alaisuudessa. Tuottamamme esite sisältää tietoa Koivulan toimintaperiaatteista, henkilökunnasta, asiakkuuteen liittyvistä tekijöistä sekä asiakastyötä ohjaavista arvoista. Esite vastaa sekä Koivulan asiakkaiden että työryhmän tarpeisiin helpottamalla asiakkuuden alkuvaihetta, jolloin asiakasperhe tarvitsee lisätietoa lapsen uudesta sijaishuoltopaikasta.
Teoreettisessa osiossa syvennytään käsitteisiin, jotka ovat keskeisiä sekä esitteen että sen kohderyhmän kannalta. Olemme tarkastelleet teoreettisesti lastensuojelun sijaishuollon prosessia, lastensuojelulakia, sijaishuollon arvoja sekä vanhemmuuden tukemista sijaishuollossa. Asiakkaan arvostava kohtaaminen sijaishuollossa on mielestämme merkityksellistä, joten käsittelemme asiakkaan kohtaamiseen liittyviä tekijöitä asiakaslähtöisyyden ja kumppanuussuhteen kautta. Halusimme korostaa opinnäytetyössämme Koivulassa tehtävää asiakastyötä, minkä johdosta Koivulan toiminnan kuvaus toimii yhtenä päälukunamme.
Esitteestä pyrittiin luomaan Koivulan arvojen mukaisesti asiakaslähtöinen sekä lämminhenkinen, jotta uudet asiakasperheet kokisivat itsensä tervetulleiksi Koivulaan. Saimme Koivulan työyhteisöltä positiivista palautetta erityisesti esitteen visuaalisesta ilmeestä sekä kieliasusta, joka on laadittu asiakasperheitä kunnioittaen. Valmis esite luovutettiin Koivulan työryhmän käyttöön sähköisessä, tulostusvalmiissa muodossa.
Asiasanat: lastensuojelu, sijaishuolto, perhetyö, asiakaslähtöisyys, kumppanuussuhde, esite
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa esite, joka tarjoaisi lastensuojelun sijaishuollon Koivula-osaston asiakasperheille tukea asiakasprosessin alkuun. Koivula on osa Toivolan lastenkotia, joka toimii Helsingin kaupungin alaisuudessa. Tuottamamme esite sisältää tietoa Koivulan toimintaperiaatteista, henkilökunnasta, asiakkuuteen liittyvistä tekijöistä sekä asiakastyötä ohjaavista arvoista. Esite vastaa sekä Koivulan asiakkaiden että työryhmän tarpeisiin helpottamalla asiakkuuden alkuvaihetta, jolloin asiakasperhe tarvitsee lisätietoa lapsen uudesta sijaishuoltopaikasta.
Teoreettisessa osiossa syvennytään käsitteisiin, jotka ovat keskeisiä sekä esitteen että sen kohderyhmän kannalta. Olemme tarkastelleet teoreettisesti lastensuojelun sijaishuollon prosessia, lastensuojelulakia, sijaishuollon arvoja sekä vanhemmuuden tukemista sijaishuollossa. Asiakkaan arvostava kohtaaminen sijaishuollossa on mielestämme merkityksellistä, joten käsittelemme asiakkaan kohtaamiseen liittyviä tekijöitä asiakaslähtöisyyden ja kumppanuussuhteen kautta. Halusimme korostaa opinnäytetyössämme Koivulassa tehtävää asiakastyötä, minkä johdosta Koivulan toiminnan kuvaus toimii yhtenä päälukunamme.
Esitteestä pyrittiin luomaan Koivulan arvojen mukaisesti asiakaslähtöinen sekä lämminhenkinen, jotta uudet asiakasperheet kokisivat itsensä tervetulleiksi Koivulaan. Saimme Koivulan työyhteisöltä positiivista palautetta erityisesti esitteen visuaalisesta ilmeestä sekä kieliasusta, joka on laadittu asiakasperheitä kunnioittaen. Valmis esite luovutettiin Koivulan työryhmän käyttöön sähköisessä, tulostusvalmiissa muodossa.
Asiasanat: lastensuojelu, sijaishuolto, perhetyö, asiakaslähtöisyys, kumppanuussuhde, esite