Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kolme päivää pääsiäiseen : Live-roolipeli kristillisessä nuorisotyössä

Hatakka, Riikka (2016)

Avaa tiedosto
Hatakka_Riikka.pdf (669.2Kt)
Lataukset: 


Hatakka, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517397
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Hatakka, Riikka Tuulia. Kolme päivää pääsiäiseen. Live-roolipeli kristillisessä nuorisotyössä. Kalasatama, syksy 2016, 73 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristilli-sen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuo-risotyönohjaajan virkakelpoisuus.

Opinnäytetyön aiheena on kasvatuksellinen live-roolipeli kristillisessä nuoriso-työssä, jonka tilaajana toimi Nurmijärven seurakunta. Opinnäytetyön tavoitteina oli suunnitella, tuottaa ja toteuttaa aloittelijaystävällinen live-roolipeli tilaajalle sekä sijoittaa teorian avulla kasvatuksellinen live-roolipeli pedagogisten metodien ken-tälle.

Teoreettinen viitekehys koostuu live-roolipelaamisesta, leikistä, kokemuksellisista menetelmistä ja oppimisesta sekä kristillisestä nuorisotyöstä. Vertailen opinnäyte-työssä live-roolipelaamisen ja kokemuksellisten menetelmien yhtäläisyyksiä sekä eroavaisuuksia. Yhteneväisyyksiä live-roolipelaamisen ja kokemuksellisten mene-telmien välillä oli turvallisuuden, kokemuksen ja reflektion merkitys kasvatukselli-sesta näkökulmasta.

Kolme päivää pääsiäiseen -live-roolipeli sijoittautuu vuoteen noin 30 jälkeen ajan-laskun alkua Jerusalemin lähistölle, kolme päivää ennen pesah-juhlaa. Kristinus-kon merkittävin juhlapyhä on pääsiäinen, jolloin kristinuskon keskeisin henkilö, Jeesus, ristiinnaulittiin. Live-roolipelin tavoite oli auttaa pelaajia ymmärtämään paremmin Jeesuksen ajan maailmaa, samalla noudattaen pohjoismaista live-roolipelin muotoa. Live-roolipeli suunniteltiin, kirjoitettiin ja toteutettiin yhdessä seurakunnan nuorisotyöntekijän kanssa. Kolme päivää pääsiäiseen järjestettiin 15.9.2012 Nurmijärven seurakunnan leirikeskuksessa.

Live-roolipelileiri toteutui suunnitellusti, ja palautteen mukaan myös tiedollinen tavoite Jeesuksen ajan maailmasta saavutettiin. Live-roolipeli oli palautteen mu-kaan myös turvallinen ja aloittelijaystävällinen. Tutkimalla elämyspedagogiikkaa ja draamallisia menetelmiä saatiin myös tarkennettua kasvatuksellisen live-roolipelin suhdetta muihin pedagogisiin työmenetelmiin.

Asiasanat: live-roolipeli, elämyspedagogiikka, kristillinen kasvatus, kokemukselli-nen oppiminen, seikkailukasvatus, draamakasvatus, bibliodraama
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste