Tunnetaitotuokiot päiväkodissa
Valkama, Maiju; Laurila, Jere (2016)
Valkama, Maiju
Laurila, Jere
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517492
Tiivistelmä
Laurila, Jere & Valkama, Maiju. Tunnetaitotuokiot päiväkodissa. Helsinki, syksy, 2016. 69s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutus-ohjelma, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää tunnetaitotuokioita 3–5-vuotiaille lap-sille kristillisessä päiväkoti Petrassa sekä koota tuokioista erillinen suunnitelma päiväkodin myöhempää käyttöä varten. Tuokioiden tarkoituksena oli tukea kohderyhmän tunnetaitoja ja näin ollen myös sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja toiminnallinen. Työelämän yhteistyöta-hona toimi Keski-Uudenmaan kristillinen päiväkoti Petra, joka toimii Järven-päässä kristillisen koulun yhteydessä. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen uuden varhaiskasvatussuunnitelman muotoutuessa ja korostaessa sosiaalisia ja tunnetaitoja osana ihmisen kehitystä.
Tunnetaitotuokioita valmisteltiin suunnittelemalla jokaiselle tuokiolle teema ja niiden mukaan sisältö. Suunnitelmaa tehdessä perehdyttiin aihetta koskevaan lähdekirjallisuuteen. Tuokioihin valittiin kymmenen osallistujaa päiväkodin las-tentarhaopettajan avustuksella.
Tunnetaitotuokioista ja –suunnitelmasta saatu palaute oli pääosin positiivista. Yhteistyötaho tulee käyttämään materiaalia osana tunnekasvatustaan. Opin-näytetyön onnistumista arvioitiin päiväkodin henkilökunnan arvioinnin sekä oman reflektoinnin avulla. Henkilökunta piti tunnetaitotuokioita sekä suunni-telmaa onnistuneena, vaikka antoi myös rakentavaa palautetta ja kehitysideoi-ta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, tunnekasvatus, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, hengellinen kasvu
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää tunnetaitotuokioita 3–5-vuotiaille lap-sille kristillisessä päiväkoti Petrassa sekä koota tuokioista erillinen suunnitelma päiväkodin myöhempää käyttöä varten. Tuokioiden tarkoituksena oli tukea kohderyhmän tunnetaitoja ja näin ollen myös sosiaalisia taitoja.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja toiminnallinen. Työelämän yhteistyöta-hona toimi Keski-Uudenmaan kristillinen päiväkoti Petra, joka toimii Järven-päässä kristillisen koulun yhteydessä. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen uuden varhaiskasvatussuunnitelman muotoutuessa ja korostaessa sosiaalisia ja tunnetaitoja osana ihmisen kehitystä.
Tunnetaitotuokioita valmisteltiin suunnittelemalla jokaiselle tuokiolle teema ja niiden mukaan sisältö. Suunnitelmaa tehdessä perehdyttiin aihetta koskevaan lähdekirjallisuuteen. Tuokioihin valittiin kymmenen osallistujaa päiväkodin las-tentarhaopettajan avustuksella.
Tunnetaitotuokioista ja –suunnitelmasta saatu palaute oli pääosin positiivista. Yhteistyötaho tulee käyttämään materiaalia osana tunnekasvatustaan. Opin-näytetyön onnistumista arvioitiin päiväkodin henkilökunnan arvioinnin sekä oman reflektoinnin avulla. Henkilökunta piti tunnetaitotuokioita sekä suunni-telmaa onnistuneena, vaikka antoi myös rakentavaa palautetta ja kehitysideoi-ta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, tunnekasvatus, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, hengellinen kasvu