PALVELUJÄRJESTELMÄN ULKOPUOLELLE JÄÄNEIDEN NUORTEN ASIAKASLÄHTÖINEN TAVOITTAMINEN OHJAAMO ESPOOSSA
Siniluoto, Riikka (2016)
Siniluoto, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517572
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Siniluoto, Riikka. Palvelujärjestelmän ulkopuolelle jääneiden nuorten asiakaslähtöinen tavoittaminen Ohjaamo Espoossa. Helsinki, syksy 2016, 129 sivua, 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveysalan koulutusohjelma, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, sosionomi (YAMK)
Palvelujärjestelmän ulkopuolelle jää vuosittain paljon nuoria. Yhden syrjäytyneen nuoren kustannukset yhteiskunnalle nuoren elinaikana voivat arvion mukaan nousta jopa 1,2 miljoonaan euroon. Ohjaamo Espoon tavoitteena on ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Hankkeen aikana on tarkoitus tavoittaa ja ohjata työelämään ja koulutukseen yhteensä 3800 espoolaista nuorta. Hankekauden puoleen väliin mennessä tavoitteen saavuttamiseen on vielä runsaasti matkaa. Tarve palvelujärjestelmän ulkopuolelle jääneiden nuorten tehokkaampaan tavoittamiseen on ilmeinen.
Tämä opinnäytetyö esittelee asiakaslähtöisiä keinoja palvelujärjestelmän ulkopuolelle jääneiden nuorten tavoittamiseen ja kohtaamiseen liittyen. Tutkimus tarjoaa vinkkejä siihen, miten nuoret saadaan tehokkaammin mukaan toimintaan ja aktiivisemmin osallisiksi toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Tutkimus nostaa esille myös toimenpiteitä, joiden avulla nuorille suunnatusta viestinnästä ja markkinoinnista voidaan saada nuoria kiinnostavaa.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelemalla yhteensä 15 Ohjaamo Espoon asiakkaana olevaa nuorta kesällä 2016. Haastattelut olivat yksilö- ja ryhmähaastatteluita. Nuoret saivat tuoda haastatteluissa esille omia näkemyksiään ja toiveitaan tutkimuksen teemoihin liittyen.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuorille suunnatuissa palveluissa on tärkeää varmistaa mahdollisimman matala kynnys. Yksi keskeinen kynnystä madaltava keino on asiakaslähtöisyyden huomioiminen toiminnassa, nuorten kohtaamisessa ja palveluun liittyvässä viestinnässä sekä markkinoinnissa. Nuorten osallisuuden lisääminen on mahdollisuus parantaa palvelun asiakaslähtöisyyttä.
Tutkimustulokset osoittavat, että perinteinen ja sosiaalinen media tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia ja työkaluja nuorten tavoittamiseen, kun ne otetaan rohkeasti ja suunnitelmallisesti palvelussa käyttöön. Jalkautuminen nuorten pariin on myös tärkeää, kun halutaan tavoittaa nuoria tehokkaammin.
Tutkimustuloksena syntyi Ohjaamo Espoon toiminnan kehittämisen tueksi toimintasuunnitelma nuorten tehokkaampaan ja asiakaslähtöisempään tavoittamiseen. Toimintasuunnitelmaa noudattamalla Ohjaamo Espoon on mahdollista saavuttaa tehokkaammin hankkeelle asetetut tavoitteet ja lunastaa paikkansa osana alueellista palvelujärjestelmää.
Asiasanat: syrjäytyminen, matala kynnys, asiakaslähtöisyys, osallisuus, nuori, Ohjaamo
Siniluoto, Riikka. Palvelujärjestelmän ulkopuolelle jääneiden nuorten asiakaslähtöinen tavoittaminen Ohjaamo Espoossa. Helsinki, syksy 2016, 129 sivua, 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveysalan koulutusohjelma, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, sosionomi (YAMK)
Palvelujärjestelmän ulkopuolelle jää vuosittain paljon nuoria. Yhden syrjäytyneen nuoren kustannukset yhteiskunnalle nuoren elinaikana voivat arvion mukaan nousta jopa 1,2 miljoonaan euroon. Ohjaamo Espoon tavoitteena on ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Hankkeen aikana on tarkoitus tavoittaa ja ohjata työelämään ja koulutukseen yhteensä 3800 espoolaista nuorta. Hankekauden puoleen väliin mennessä tavoitteen saavuttamiseen on vielä runsaasti matkaa. Tarve palvelujärjestelmän ulkopuolelle jääneiden nuorten tehokkaampaan tavoittamiseen on ilmeinen.
Tämä opinnäytetyö esittelee asiakaslähtöisiä keinoja palvelujärjestelmän ulkopuolelle jääneiden nuorten tavoittamiseen ja kohtaamiseen liittyen. Tutkimus tarjoaa vinkkejä siihen, miten nuoret saadaan tehokkaammin mukaan toimintaan ja aktiivisemmin osallisiksi toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen. Tutkimus nostaa esille myös toimenpiteitä, joiden avulla nuorille suunnatusta viestinnästä ja markkinoinnista voidaan saada nuoria kiinnostavaa.
Opinnäytetyö toteutettiin teemahaastattelemalla yhteensä 15 Ohjaamo Espoon asiakkaana olevaa nuorta kesällä 2016. Haastattelut olivat yksilö- ja ryhmähaastatteluita. Nuoret saivat tuoda haastatteluissa esille omia näkemyksiään ja toiveitaan tutkimuksen teemoihin liittyen.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuorille suunnatuissa palveluissa on tärkeää varmistaa mahdollisimman matala kynnys. Yksi keskeinen kynnystä madaltava keino on asiakaslähtöisyyden huomioiminen toiminnassa, nuorten kohtaamisessa ja palveluun liittyvässä viestinnässä sekä markkinoinnissa. Nuorten osallisuuden lisääminen on mahdollisuus parantaa palvelun asiakaslähtöisyyttä.
Tutkimustulokset osoittavat, että perinteinen ja sosiaalinen media tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia ja työkaluja nuorten tavoittamiseen, kun ne otetaan rohkeasti ja suunnitelmallisesti palvelussa käyttöön. Jalkautuminen nuorten pariin on myös tärkeää, kun halutaan tavoittaa nuoria tehokkaammin.
Tutkimustuloksena syntyi Ohjaamo Espoon toiminnan kehittämisen tueksi toimintasuunnitelma nuorten tehokkaampaan ja asiakaslähtöisempään tavoittamiseen. Toimintasuunnitelmaa noudattamalla Ohjaamo Espoon on mahdollista saavuttaa tehokkaammin hankkeelle asetetut tavoitteet ja lunastaa paikkansa osana alueellista palvelujärjestelmää.
Asiasanat: syrjäytyminen, matala kynnys, asiakaslähtöisyys, osallisuus, nuori, Ohjaamo