VOLUME +6dB -HANKE : Teoreettinen viitekehys ja valmennuksen perustelut
Morottaja, Jenni; Heinsola, Iris (2017)
Morottaja, Jenni
Heinsola, Iris
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152415
Tiivistelmä
Morottaja, Jenni & Heinsola, Iris. Volume +6dB –hanke Teoreettinen viitekehys ja valmennuksen perustelut. Kevät 2017. 55 s.
Diakonia ammattikorkeakoulu & Metropolia ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laadullisen aineiston analyysin avulla selvittää, millainen ja mikä on Volume -valmennuksen teoreettinen viitekehys. Lisäksi etsitään perusteluja sille, miksi valittuja menetelmiä käytetään ja mitä olennaisia ja kokoavia yläkäsitteitä aineistosta on löydettävissä.
Volume +6dB on Keravan nuorisopalveluiden koordinoima ESR–hanke. Han-ke vastaa sosiaalisen osallisuuden ja köyhyyden torjunnan erityistavoitteeseen sekä työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantamisen tavoit-teeseen. Hanke tarjoaa 17–29 –vuotiaille tavoitteellista ja säännöllistä valmen-nuspalvelua, jonka avulla nuorten perustoimintakyky parantuu sekä työ- ja opiskeluvalmiudet kehittyvät.
Aineistona oli joukko erilaisia hankkeeseen liittyviä asiakirjoja, toimintasuunni-telmia ja raportteja. Aineistosta valittiin keskeisimmät dokumentit, jonka jälkeen edettiin kohti johtopäätöksiä teemoittelun avulla. Aineiston analyysin ja tee-moittelun tuloksena opinnäytetyön teoreettiseksi viitekehykseksi muodostui sosiaalipedagogiikka.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä etsitään vastausta tutkimuskysymyksiin: millainen ja mikä on Volume- valmennuksen teoreettinen viitekehys, miksi Vo-lumen menetelmät ovat perusteltuja ja mitä kokoavia yläkäsitteitä aineistosta löytyy.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Volumen valmennuksen viitekehys on sosiaalipedagoginen. Kokoaviksi yläkäsitteiksi rakentuvat vuorovaikutus, dialogisuus, sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus sekä mielen hyvinvointi. Perustellut valmennusmenetelmät ovat yksilövalmennus ja työvalmennus, ryhmävalmennus sekä luovat ja taidelähtöiset menetelmät.
sosiaalipedagogiikka, osallisuus, sosiaalinen vahvistaminen
Diakonia ammattikorkeakoulu & Metropolia ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laadullisen aineiston analyysin avulla selvittää, millainen ja mikä on Volume -valmennuksen teoreettinen viitekehys. Lisäksi etsitään perusteluja sille, miksi valittuja menetelmiä käytetään ja mitä olennaisia ja kokoavia yläkäsitteitä aineistosta on löydettävissä.
Volume +6dB on Keravan nuorisopalveluiden koordinoima ESR–hanke. Han-ke vastaa sosiaalisen osallisuuden ja köyhyyden torjunnan erityistavoitteeseen sekä työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantamisen tavoit-teeseen. Hanke tarjoaa 17–29 –vuotiaille tavoitteellista ja säännöllistä valmen-nuspalvelua, jonka avulla nuorten perustoimintakyky parantuu sekä työ- ja opiskeluvalmiudet kehittyvät.
Aineistona oli joukko erilaisia hankkeeseen liittyviä asiakirjoja, toimintasuunni-telmia ja raportteja. Aineistosta valittiin keskeisimmät dokumentit, jonka jälkeen edettiin kohti johtopäätöksiä teemoittelun avulla. Aineiston analyysin ja tee-moittelun tuloksena opinnäytetyön teoreettiseksi viitekehykseksi muodostui sosiaalipedagogiikka.
Tässä laadullisessa opinnäytetyössä etsitään vastausta tutkimuskysymyksiin: millainen ja mikä on Volume- valmennuksen teoreettinen viitekehys, miksi Vo-lumen menetelmät ovat perusteltuja ja mitä kokoavia yläkäsitteitä aineistosta löytyy.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Volumen valmennuksen viitekehys on sosiaalipedagoginen. Kokoaviksi yläkäsitteiksi rakentuvat vuorovaikutus, dialogisuus, sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus sekä mielen hyvinvointi. Perustellut valmennusmenetelmät ovat yksilövalmennus ja työvalmennus, ryhmävalmennus sekä luovat ja taidelähtöiset menetelmät.
sosiaalipedagogiikka, osallisuus, sosiaalinen vahvistaminen