Sosionomin (AMK) varhaiskasvatusosaaminen, erikoisosaamistarpeet nyt ja tulevaisuudessa
Oksanen, Katja (2017)
Oksanen, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173421
Tiivistelmä
Oksanen, Katja. Sosionomin (AMK) varhaiskasvatuksen erikoisosaaminen, erikoisosaamistarpeet nyt ja tulevaisuudessa. Helsinki, kevät 2017, 103 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa sosionomien (AMK ja YAMK) erikois-osaamisen tarpeita varhaiskasvatustyössä tutkimushetkellä ja kymmenen vuoden kuluttua tutkimushetkestä vuonna 2025. Opinnäytetyö liittyi ammattikorkeakoulujen sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneudenhoitoalan SOTELIKA-työryhmän erikoistumiskoulutushankkeeseen vuonna 2016.
Tutkimusotteeltaan opinnäytetyö on laadullinen. Tutkimusaineistoina olivat erikoistumiskoulutushankkeen sosiaalialan ammattikorkeakoulutetuille suunnattu, verkkoalustalle tehdyt kyselyt kesältä 2015 (N=115) ja Webropol-kyselyaineisto joulukuulta 2015 (N=331), joissa vastaajina olivat sosiaalialan ammattikorkeakoulutetut varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Vastauksia tarkasteltiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimusaineistojen perusteella sosionomien (AMK ja YAMK) varhaiskasvatuksen erikoisosaamisen tarpeiksi nousi joitain samoja teemoja sekä tutkimushetkellä että tulevaisuudessa, vaikkakin osittain erilaisin painotuksin. Erityisesti tutkimusaineistoissa korostuivat erityistä tukea tarvitsevien lasten tukemisen erikoisosaaminen, perhetyön erikoisosaaminen, mielenterveyden edistämisen erikoisosaaminen sekä monikulttuurisuuden erikoisosaaminen. Myös pedagogisten menetelmien erikoisosaaminen, tieto- ja viestintäteknologian erikoisosaaminen, johtamisen erikoisosaaminen sekä esiopetuspätevyys nousivat esiin tutkimusaineistoissa.
Asiasanat: erikoistumiskoulutustarpeet, erikoisosaaminen, varhaiskasvatus, sosionomi (AMK)
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa sosionomien (AMK ja YAMK) erikois-osaamisen tarpeita varhaiskasvatustyössä tutkimushetkellä ja kymmenen vuoden kuluttua tutkimushetkestä vuonna 2025. Opinnäytetyö liittyi ammattikorkeakoulujen sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kauneudenhoitoalan SOTELIKA-työryhmän erikoistumiskoulutushankkeeseen vuonna 2016.
Tutkimusotteeltaan opinnäytetyö on laadullinen. Tutkimusaineistoina olivat erikoistumiskoulutushankkeen sosiaalialan ammattikorkeakoulutetuille suunnattu, verkkoalustalle tehdyt kyselyt kesältä 2015 (N=115) ja Webropol-kyselyaineisto joulukuulta 2015 (N=331), joissa vastaajina olivat sosiaalialan ammattikorkeakoulutetut varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Vastauksia tarkasteltiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimusaineistojen perusteella sosionomien (AMK ja YAMK) varhaiskasvatuksen erikoisosaamisen tarpeiksi nousi joitain samoja teemoja sekä tutkimushetkellä että tulevaisuudessa, vaikkakin osittain erilaisin painotuksin. Erityisesti tutkimusaineistoissa korostuivat erityistä tukea tarvitsevien lasten tukemisen erikoisosaaminen, perhetyön erikoisosaaminen, mielenterveyden edistämisen erikoisosaaminen sekä monikulttuurisuuden erikoisosaaminen. Myös pedagogisten menetelmien erikoisosaaminen, tieto- ja viestintäteknologian erikoisosaaminen, johtamisen erikoisosaaminen sekä esiopetuspätevyys nousivat esiin tutkimusaineistoissa.
Asiasanat: erikoistumiskoulutustarpeet, erikoisosaaminen, varhaiskasvatus, sosionomi (AMK)