Työnohjauksen erilaisia käytäntöjä : Satakunnan ammattikorkeakoulun työnohjaajakoulutuksen 2015–2016 artikkelit
Editoija
Tuliniemi, Eija
Rajaniemi, Kari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-633-220-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-633-220-1
Tiivistelmä
”Fundeeratas hiuka tyätäm tai hianost sanottun, reflektoida”.
Mitä työnohjaus on? Millaisissa tilanteissa sitä voi käyttää?
Julkaisussa käydään läpi työnohjauksen perusasioita ja tuodaan näkyville omia kokemuksia, myös oppimisprosesseja, joista muutkin voivat ammentaa omaan työhönsä. Artikkeleissa puhutaan näkökulman vaihtamisen taidosta, esimiestyöstä, työnohjaajan omasta jaksamisesta, kehotietoisuudesta työnohjauksen tukena – ja työnohjauksesta esimerkiksi somaattisessa hoitotyössä, sijais- ja läheissijaisvanhempien kanssa, vapaaehtoisten järjestötyössä ja vapaaehtoisessa pelastus- ja ensiauttajatoiminnassa.
Julkaisuun on koottu Satakunnan ammattikorkeakoulun vuonna 2016 valmistuneiden työnohjaajaopiskelijoiden kirjoittamia artikkeleita. Ne perustuvat heidän kehittämistehtäviinsä, joiden ydinajatuksena oli vahvistaa omaa työnohjaajan roolia sekä kehittää työnohjausta työskentelytapana.
Mitä työnohjaus on? Millaisissa tilanteissa sitä voi käyttää?
Julkaisussa käydään läpi työnohjauksen perusasioita ja tuodaan näkyville omia kokemuksia, myös oppimisprosesseja, joista muutkin voivat ammentaa omaan työhönsä. Artikkeleissa puhutaan näkökulman vaihtamisen taidosta, esimiestyöstä, työnohjaajan omasta jaksamisesta, kehotietoisuudesta työnohjauksen tukena – ja työnohjauksesta esimerkiksi somaattisessa hoitotyössä, sijais- ja läheissijaisvanhempien kanssa, vapaaehtoisten järjestötyössä ja vapaaehtoisessa pelastus- ja ensiauttajatoiminnassa.
Julkaisuun on koottu Satakunnan ammattikorkeakoulun vuonna 2016 valmistuneiden työnohjaajaopiskelijoiden kirjoittamia artikkeleita. Ne perustuvat heidän kehittämistehtäviinsä, joiden ydinajatuksena oli vahvistaa omaa työnohjaajan roolia sekä kehittää työnohjausta työskentelytapana.
