Täss' Mä! : Tyttöjen positiivista minäkuvaa vahvistava ryhmäpeli
Toivonen, Marika; Sillanpää, Saara (2017)
Toivonen, Marika
Sillanpää, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704044177
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on produktio, jonka tuotoksena syntyi lautapeli työvälineeksi nuorten tyttöjen kanssa toimivien tahojen, kuten nuorisotilojen ja koulujen käyttöön. Lautapelin tavoitteena on tyttöjen positiivisen minäkuvan ja itsetunnon vahvistaminen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan Tyttöjen Tilan kanssa, joka on osa Nicehearts ry:n toimintaa.
Lautapeli sai nimekseen Täss’ Mä! kuvastaakseen minuuden tiedostamista, hyväksymistä ja arvostamista. Lautapeli on suunniteltu pelattavaksi 3–4 hengen ryhmässä neljänä eri pelikertana 6–9 luokkalaisten kanssa. Peliä voi kuitenkin soveltaa monella tapaa.
Lautapeli muotoutui yhdessä Tyttöjen Tilan ohjaajien kanssa. Tarkoituksena oli luoda uusi ja erilainen menetelmä tyttöjen minäkuvan tueksi. Opinnäytetyössä keskitytään minäkuvan, itsetunnon sekä pelillisyyden lisäksi pelin työstämiseen ja pelimateriaalin valintaan. Pelistä saatu palaute on kerätty kahdelta peliä pelanneelta tyttöryhmältä ja heidän ohjaajiltaan. Palaute on kerätty palautelomakkeen avulla. Saatu palaute on pääosin positiivista ja pilotointiryhmät pitivät peliä mielenkiintoisena ja hauskana.
Lautapeliin on tehty myös ohjaajan opas. Oppaassa kerrotaan pelin tarkoitus ja tavoitteet sekä muuta tärkeää tietoa pelin kannalta. Lautapelin materiaali on mahdollista saada tämän opinnäytetyön tekijöiltä.
Lautapeli sai nimekseen Täss’ Mä! kuvastaakseen minuuden tiedostamista, hyväksymistä ja arvostamista. Lautapeli on suunniteltu pelattavaksi 3–4 hengen ryhmässä neljänä eri pelikertana 6–9 luokkalaisten kanssa. Peliä voi kuitenkin soveltaa monella tapaa.
Lautapeli muotoutui yhdessä Tyttöjen Tilan ohjaajien kanssa. Tarkoituksena oli luoda uusi ja erilainen menetelmä tyttöjen minäkuvan tueksi. Opinnäytetyössä keskitytään minäkuvan, itsetunnon sekä pelillisyyden lisäksi pelin työstämiseen ja pelimateriaalin valintaan. Pelistä saatu palaute on kerätty kahdelta peliä pelanneelta tyttöryhmältä ja heidän ohjaajiltaan. Palaute on kerätty palautelomakkeen avulla. Saatu palaute on pääosin positiivista ja pilotointiryhmät pitivät peliä mielenkiintoisena ja hauskana.
Lautapeliin on tehty myös ohjaajan opas. Oppaassa kerrotaan pelin tarkoitus ja tavoitteet sekä muuta tärkeää tietoa pelin kannalta. Lautapelin materiaali on mahdollista saada tämän opinnäytetyön tekijöiltä.