Kaksikulttuurisen lapsen identiteetin tukeminen toiminnallisin menetelmin
Blomstedt, Mia (2017)
Blomstedt, Mia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265433
Tiivistelmä
Blomstedt, Mia. Kaksikultttuurisen lapsen identiteetin tukeminen toiminnallisin menetelmin. Diak Helsinki, kevät 2017, 82 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja, lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kaksikulttuuristen lasten vanhemmille keinoja tukea lapsen kaksikulttuurista identiteettiä, myös ilman toisen kulttuurin biologisen vanhemman tukea. Työn keskiössä ovat Suomessa asuvat kaksikulttuuriset yksinhuoltajaperheet, joiden yhteys toisesta kulttuurista tulevaan biologiseen vanhempaan on katkennut kokonaan tai lähes kokonaan.
Tarkoituksena oli kaksikulttuurisen lapsen hyvinvoinnin vahvistaminen. Toiminnallisten menetelmien kautta lapsella oli mahdollisuus tutustua etnisiin juuriinsa, joiden tunteminen on apuna eheän ja myönteisen identiteetin kehittymisessä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, johon kuului kaksikulttuurisille perheille järjestettyjen kolmen työpajan suunnittelu, työpajoihin osallistuminen sekä käytettyjen toiminnallisten menetelmien arviointi.
Aineistona osallistujien kokeman hyödyn ja tuen arvioinnissa käytettiin työpajoista tehtyjä havaintoja ja toiminallisiin työpajoihin osallistuneiden vanhempien haastatteluita. Työpajoihin osallistui kolme kaksikulttuurisen perheen vanhempaa 3-7-vuotiaan lapsensa kanssa.
Opinnäytetyössä selvisi, että vanhemmat kokevat tarvitsevansa tukea lastensa kaksikulttuurisuuden tukemiseen. Työpajoissa lasten ja vanhempien yhdessä tekemät konkreettiset tuotokset auttavat tuomaan esiin lapsen toista kulttuuria myönteisellä tavalla.
Perheen tuella on suuri merkitys lapsen eheän kaksikultturisen identiteetin kehittymisessä. Yksin kaksikulttuurista lasta kasvattava suomalainen vanhempi ei välttämättä tunne lapsen toista kulttuuria tai tiedä miten sitä voisi ylläpitää lapsen arjessa. Tarvitaan siksi keinoja tukea myös kaksikulttuuristen perheiden yksinhuoltajia. Vertaistuki on kaksikulttuurisen perheen vanhemmille tärkeä voimavara ja vertaisryhmään kuuluminen vahvistaa myös lapsen identiteettiä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja, lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää kaksikulttuuristen lasten vanhemmille keinoja tukea lapsen kaksikulttuurista identiteettiä, myös ilman toisen kulttuurin biologisen vanhemman tukea. Työn keskiössä ovat Suomessa asuvat kaksikulttuuriset yksinhuoltajaperheet, joiden yhteys toisesta kulttuurista tulevaan biologiseen vanhempaan on katkennut kokonaan tai lähes kokonaan.
Tarkoituksena oli kaksikulttuurisen lapsen hyvinvoinnin vahvistaminen. Toiminnallisten menetelmien kautta lapsella oli mahdollisuus tutustua etnisiin juuriinsa, joiden tunteminen on apuna eheän ja myönteisen identiteetin kehittymisessä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, johon kuului kaksikulttuurisille perheille järjestettyjen kolmen työpajan suunnittelu, työpajoihin osallistuminen sekä käytettyjen toiminnallisten menetelmien arviointi.
Aineistona osallistujien kokeman hyödyn ja tuen arvioinnissa käytettiin työpajoista tehtyjä havaintoja ja toiminallisiin työpajoihin osallistuneiden vanhempien haastatteluita. Työpajoihin osallistui kolme kaksikulttuurisen perheen vanhempaa 3-7-vuotiaan lapsensa kanssa.
Opinnäytetyössä selvisi, että vanhemmat kokevat tarvitsevansa tukea lastensa kaksikulttuurisuuden tukemiseen. Työpajoissa lasten ja vanhempien yhdessä tekemät konkreettiset tuotokset auttavat tuomaan esiin lapsen toista kulttuuria myönteisellä tavalla.
Perheen tuella on suuri merkitys lapsen eheän kaksikultturisen identiteetin kehittymisessä. Yksin kaksikulttuurista lasta kasvattava suomalainen vanhempi ei välttämättä tunne lapsen toista kulttuuria tai tiedä miten sitä voisi ylläpitää lapsen arjessa. Tarvitaan siksi keinoja tukea myös kaksikulttuuristen perheiden yksinhuoltajia. Vertaistuki on kaksikulttuurisen perheen vanhemmille tärkeä voimavara ja vertaisryhmään kuuluminen vahvistaa myös lapsen identiteettiä.