Kirpusta elefanttiin – tukiviitottuja lauluja lapsille
Kortesluoma, Hanna (2017)
Kortesluoma, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305828
Tiivistelmä
Kortesluoma, Hanna. Kirpusta elefanttiin – tukiviitottuja lauluja lapsille. Kevät 2017, 49 sivua, 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus. Tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa helppokäyttöistä ja helposti saavutettavaa tukiviittomamateriaalia sekä herättää ajatuksia lasten osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemisesta musiikin ja kuvien keinoin. Tavoitteena oli myös tukiviittomamenetelmän tunnettavuuden lisääminen sekä musiikin ja kuvien käytön esitteleminen menetelmään tutustumiseen johdattelevina keinoina.
Tukiviitotun materiaalin tilaajana oli Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalvelu. Hankkeessa yhteistyökumppaneina olivat Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Kehitysvammaliitto. Työn työelämäohjaajana toimi Papunet-verkkopalvelun verkkotoimittaja Maija Ylätupa.
Hankkeen tuloksena syntyi kuusi tukiviitottua lastenlauluvideota ja niihin piirros- sekä viittomakuvilla tuotetut lauluvihot sekä erilliset tukiviittomakuvat. Materiaalien tekemisessä käytettiin hyväksi Papunet-verkkosivuston työkaluja, kuten Papuri-verkkokirjatyökalua sekä Papunetin kuvapankkia ja kuvatyökalua. Videomateriaalien musiikkitaustoista olivat vastuussa hankkeen ulkopuoliset musiikintekijät. Kaikki tuotetut materiaalit koottiin yhteen Papunet-verkkosivuston osoitteeseen http://papunet.net/materiaalia/viitotut-laulut-ja-lorut.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin lasten osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemiseen. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä nostettiin esille tukiviittomamenetelmä, koska opinnäytetyön materiaalit valmistettiin tukiviittomamenetelmän oppimisen ja käytön tueksi. Musiikista ja kielestä etsittiin yhtäläisyyksiä ja pohdittiin, kuinka musiikkia voisi käyttää hyödyksi osallisuuden, vuorovaikutuksen sekä kielenkehityksen tukemisessa. Lisäksi tuotiin esille, kuinka kuvia voisi käyttää vuorovaikutustilanteissa sekä viittomakuvia käyttää muistin tukena.
Tuotteiden valmistusprosessia esiteltiin opinnäytetyön raportin tietoperustan jälkeen. Itse työn tekeminen sisälsi monia eri vaiheita. Tuotteiden valmistuksesta ja yhteistyökumppaneista kerrottiin työn etenemisen mukaisessa järjestyksessä. Palautteen ja käyttökokemuksien saamiseksi tehtiin palautekysely ja saatua palautetta käytiin läpi raportin loppuosassa sekä pohdittiin ja arvioitiin työn tuloksia tavoitteiden näkökulmasta. Tuotteista saadun palautteen perusteella tuotteet olivat saavutettavia, helppoja käyttää sekä teknisesti hyvälaatuisia. Materiaaleja aikoivat käyttää työssään esimerkiksi viittomien opettajat, puhevammaisten tulkkausalan sekä opetusalan ammattilaiset. Materiaalien todettiin olevan innostavia, motivoivia sekä osallisuutta lisääviä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa helppokäyttöistä ja helposti saavutettavaa tukiviittomamateriaalia sekä herättää ajatuksia lasten osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemisesta musiikin ja kuvien keinoin. Tavoitteena oli myös tukiviittomamenetelmän tunnettavuuden lisääminen sekä musiikin ja kuvien käytön esitteleminen menetelmään tutustumiseen johdattelevina keinoina.
Tukiviitotun materiaalin tilaajana oli Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalvelu. Hankkeessa yhteistyökumppaneina olivat Diakonia-ammattikorkeakoulu ja Kehitysvammaliitto. Työn työelämäohjaajana toimi Papunet-verkkopalvelun verkkotoimittaja Maija Ylätupa.
Hankkeen tuloksena syntyi kuusi tukiviitottua lastenlauluvideota ja niihin piirros- sekä viittomakuvilla tuotetut lauluvihot sekä erilliset tukiviittomakuvat. Materiaalien tekemisessä käytettiin hyväksi Papunet-verkkosivuston työkaluja, kuten Papuri-verkkokirjatyökalua sekä Papunetin kuvapankkia ja kuvatyökalua. Videomateriaalien musiikkitaustoista olivat vastuussa hankkeen ulkopuoliset musiikintekijät. Kaikki tuotetut materiaalit koottiin yhteen Papunet-verkkosivuston osoitteeseen http://papunet.net/materiaalia/viitotut-laulut-ja-lorut.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin lasten osallisuuden ja vuorovaikutuksen tukemiseen. Puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä nostettiin esille tukiviittomamenetelmä, koska opinnäytetyön materiaalit valmistettiin tukiviittomamenetelmän oppimisen ja käytön tueksi. Musiikista ja kielestä etsittiin yhtäläisyyksiä ja pohdittiin, kuinka musiikkia voisi käyttää hyödyksi osallisuuden, vuorovaikutuksen sekä kielenkehityksen tukemisessa. Lisäksi tuotiin esille, kuinka kuvia voisi käyttää vuorovaikutustilanteissa sekä viittomakuvia käyttää muistin tukena.
Tuotteiden valmistusprosessia esiteltiin opinnäytetyön raportin tietoperustan jälkeen. Itse työn tekeminen sisälsi monia eri vaiheita. Tuotteiden valmistuksesta ja yhteistyökumppaneista kerrottiin työn etenemisen mukaisessa järjestyksessä. Palautteen ja käyttökokemuksien saamiseksi tehtiin palautekysely ja saatua palautetta käytiin läpi raportin loppuosassa sekä pohdittiin ja arvioitiin työn tuloksia tavoitteiden näkökulmasta. Tuotteista saadun palautteen perusteella tuotteet olivat saavutettavia, helppoja käyttää sekä teknisesti hyvälaatuisia. Materiaaleja aikoivat käyttää työssään esimerkiksi viittomien opettajat, puhevammaisten tulkkausalan sekä opetusalan ammattilaiset. Materiaalien todettiin olevan innostavia, motivoivia sekä osallisuutta lisääviä.