''LUPAAN OLLA JOKA PÄIVÄ KAVERINA KAVERILLE, AUTTAJANA PIENEMMILLE'' : Lasten kokemuksia kummioppilastoiminnasta
Helenius, Stina (2017)
Helenius, Stina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610541
Tiivistelmä
Helenius, Stina. ’’ Lupaan olla joka päivä kaverina kaverille, auttajana pienemmille’’ Lasten kokemuksia kummioppilastoiminnasta. Oulu kevät 2017, 63 sivua. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri Ry:n nuoriso- ja perhetyön päällikön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lasten kokemuksia kummioppilastoiminnasta. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa Mannerheimin Lastensuojeluliitolle kummioppilastoiminnasta, jotta MLL pystyisi lasten kokemusten perusteella kehittää kummioppilastoimintaansa.
Lasten kokemuksia tutkittiin laadullisella tutkimuksella ryhmähaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan oppilasta Oulunlahden koulusta: neljä kuudesluokkalaista koulukummia ja neljä ekaluokkalaista.
Tuloksena voidaan todeta, että kummioppilastoiminnan toteutuminen onnistui hyvin Oulunlahden koululla. Ekaluokkalaisilla ja kuudesluokkalaisilla oli kummioppilastoiminnasta positiiviset kokemukset. Ekaluokkalaiset haluaisivat nähdä koulukummiaan useammin ja kuudesluokkalaiset toimivat mielellään koulukummeina.
Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä vertailla kummioppilastoiminnan toteutumista muissa Pohjois-Pohjanmaan peruskouluissa. Opinnäytetyötäni voitaisiin käyttää yhtenä vertailun kohteena.
Avainsanat: kummioppilastoiminta, koulukummi, laadullinen tutkimus, ekaluokkalaiset, kuudesluokkalaiset, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri Ry:n nuoriso- ja perhetyön päällikön kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lasten kokemuksia kummioppilastoiminnasta. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa Mannerheimin Lastensuojeluliitolle kummioppilastoiminnasta, jotta MLL pystyisi lasten kokemusten perusteella kehittää kummioppilastoimintaansa.
Lasten kokemuksia tutkittiin laadullisella tutkimuksella ryhmähaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan oppilasta Oulunlahden koulusta: neljä kuudesluokkalaista koulukummia ja neljä ekaluokkalaista.
Tuloksena voidaan todeta, että kummioppilastoiminnan toteutuminen onnistui hyvin Oulunlahden koululla. Ekaluokkalaisilla ja kuudesluokkalaisilla oli kummioppilastoiminnasta positiiviset kokemukset. Ekaluokkalaiset haluaisivat nähdä koulukummiaan useammin ja kuudesluokkalaiset toimivat mielellään koulukummeina.
Jatkotutkimuksena olisi hyödyllistä vertailla kummioppilastoiminnan toteutumista muissa Pohjois-Pohjanmaan peruskouluissa. Opinnäytetyötäni voitaisiin käyttää yhtenä vertailun kohteena.
Avainsanat: kummioppilastoiminta, koulukummi, laadullinen tutkimus, ekaluokkalaiset, kuudesluokkalaiset, Mannerheimin Lastensuojeluliitto