Näytä suppeat kuvailutiedot

Tytöt taloilla - näkökulmia sukupuolisensitiiviseen tyttötyöhön nuorisotaloilla

Lauri, Eeva; Lehto, Heli (2010)

dc.contributor.authorLauri, Eeva
dc.contributor.authorLehto, Heli
dc.date.accessioned2010-04-28T05:32:30Z
dc.date.available2010-04-28T05:32:30Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201004277063
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/12965
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö tehtiin Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskukselle tarkoituksena selvittää tämän hetkistä tyttötyön tilannetta helsinkiläisillä nuorisotaloilla. Helsingin alueen nuorisotyössä ohjatut tyttöryhmät ovat viime aikoina vähentyneet, joten aiheen tutkimiselle katsottiin olevan tarvetta. Saatuja näkökulmia voidaan käyttää sukupuolisensitiivisen nuorisotyön kehittämiseen. Tutkimuskysymykset joihin haettiin vastausta olivat: Millainen on tyttöjen rooli talotoiminnassa? Millaista toimintaa tytöille järjestetään? Miten tytöt otetaan huomioon käytössä olevassa tilassa? Miten ohjaajat toteuttavat työssään sukupuolisensitiivistä työotetta? Aineistonkeruumenetelmät, joita käytettiin, olivat havainnointi ja haastattelut. Havainnoinnin pohjana käytettiin tyttötyön havainnointitaulukkoa, joka luotiin nuorisoasiainkeskuksessa käytössä olevaa Nuorisotyön auditointi- ja itsearviointimallia mukaillen. Taulukko koostui viidestä tutkimuskysymyksestä ja niiden tasokuvauksista. Aineisto kerättiin viideltä eri nuorisotalolta, Haagasta, Malmilta, Ala-Malmin toimipisteestä, Kallahdesta ja Merirastista. Taloilla havainnoimalla ja haastattelemalla kerätty tieto koostettiin raporteiksi ja käytiin läpi nuorisotalojen työntekijöiden kanssa. Aineistoa olivat myös näistä palavereista tehdyt kokousmuistiot. Tulokseksi saatiin, että tytöt ovat useimmilla taloilla vähemmistönä. He tulevat talolle yleensä kavereiden kanssa. Tytöt viettävät talolla aikaa usein jutellen keskenään tai pelaillen konsolipelejä. Pelkästään tytöille suunnattua toimintaa ei löydy kaikilta nuorisotaloilta. Osa talolla käyvistä tytöistä toimii vastuutehtävissä, kuten "nutakummeina", apuohjaajina tai tapahtumien järjestäjinä. Esimerkkejä tyttötyön toteuttamisesta ovat tyttöjen leirit, tyttöjen illat, pienryhmät, sekä oman tilan osoittaminen talolla tyttöjen käyttöön. Tyttöjen ideoiden ja toiveiden kuuleminen tapahtuu talokokousten yhteydessä, joita pidetään säännöllisesti.fi
dc.description.abstractThis thesis was made for the Youth department of Helsinki. Its purpose was to find out what the situation of extracurricular work with girls is at the youth centers in Helsinki. The Youth department of Helsinki uses our standpoints to develop their gender sensitive extracurricular work with girls. The main subjects of the study were: What does the youth centers have to offer to girls? What kind of a role do the girls have there? What activities are offered to them? And finally, are the youth leaders being gender sensitive with girls? The methods that were used in gathering the material were observing and interviewing. The operation mode created on the basis of our study is a tool for the modification of youth audition and self-evaluation and was named as observation table. Each question contains four steps, and the steps have their own criteria to meet. This observation table was tested when visiting five different youth centers in Helsinki and gathering the material. These observed and interviewed things were reported and afterwards these reports were processed with the working communities of the youth centers. The results that were found, were that the girls are a minority using the youth center services compared to boys. Girls normally come to the centers with their friends. They often spend their time chatting together and playing videogames. Not every center has separate activities for girls. Some of the girls are interested in tasks like tutoring or organizing events to others. Examples of extracurricular work with girls are girl camps, girls evenings, small girl groups and own areas or rooms for girls in the youth center. Girls' ideas and wishes are usually heard in the "house meetings", which are being kept regularly.en
dc.language.isofin
dc.publisherHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTytöt taloilla - näkökulmia sukupuolisensitiiviseen tyttötyöhön nuorisotaloillafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2062
dc.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysanuorisotyö
dc.subject.ysatyttötyö
dc.subject.ysatytöt
dc.subject.ysanuorisotilat
dc.subject.ysasukupuolisensitiivisyys
dc.contributor.organizationHumanistinen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordnuorisotyö
dc.subject.keywordsukupuolisensitiivisyys
dc.subject.keywordtyttötyö
dc.subject.keywordtytöt
dc.subject.keywordnuorisotilat
dc.subject.keywordarviointi
dc.subject.specializationSosiaalinen vahvistaminen
dc.subject.degreeprogramfi=Yhteisöpedagogiikka|sv=Samhällspedagogik|en=Community Education|
dc.subject.disciplineKansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot