MAAHANMUUTTAJAPERHEIDEN KOKEMUKSIA PÄIVÄHOIDOSTA
Kavén, Marianna (2010)
Kavén, Marianna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287132
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kavén, Marianna. Maahanmuuttajaperheiden kokemuksia päivähoidosta. Pori, kevät 2010, 38s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajaperheiden vanhempien kokemuksia päivähoidosta. Tutkimuksella haluttiin selvittää, kokevatko maa-hanmuuttajaperheet saavansa riittävästi tukea päivähoidon henkilökunnalta lapsen kasvattamiseen ja kielenkehityksen tukemiseen ja kaipaavatko he lapsen oman kulttuurin tukemista päiväkodissa. Tutkimuksella haluttiin antaa vanhemmille mahdollisuus myös kertoa, mitä toiveita tai kehittämisehdotuksia heillä olisi päivähoidolle.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea maahanmuuttajaperheen äitiä. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimustulosten esittelyssä käytetään sitaatteja, jotta haastateltavien kokemukset ja oma ääni pääsevät esille.
Tutkimusaineistosta selvisi, että vanhemmat pitivät tärkeänä lapsen äidinkielen ja suomen kielen kehityksen tukemisen päiväkodissa. Kotimaan ja Suomen päivähoidon välillä ei koettu olevan isoja kulttuurieroja, ja ilmenneisiin kulttuurieroihin suhtautuminen päivähoidon puolelta koettiin positiivisena. Oman kulttuurin tukemista ei niinkään kaivattu päiväkodissa, sillä kotona tapahtuva tukeminen koettiin riittävänä. Päivähoidon henkilökunnan kanssa tapahtuva yhteistyö koettiin pääasiassa positiiviseksi, ja mahdollisten konfliktien koettiin johtuneen tietyn henkilön omasta asen-teesta.
Asiasanat: maahanmuuttajat, päivähoito, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus
Kavén, Marianna. Maahanmuuttajaperheiden kokemuksia päivähoidosta. Pori, kevät 2010, 38s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajaperheiden vanhempien kokemuksia päivähoidosta. Tutkimuksella haluttiin selvittää, kokevatko maa-hanmuuttajaperheet saavansa riittävästi tukea päivähoidon henkilökunnalta lapsen kasvattamiseen ja kielenkehityksen tukemiseen ja kaipaavatko he lapsen oman kulttuurin tukemista päiväkodissa. Tutkimuksella haluttiin antaa vanhemmille mahdollisuus myös kertoa, mitä toiveita tai kehittämisehdotuksia heillä olisi päivähoidolle.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea maahanmuuttajaperheen äitiä. Teemahaastatteluilla kerätty aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimustulosten esittelyssä käytetään sitaatteja, jotta haastateltavien kokemukset ja oma ääni pääsevät esille.
Tutkimusaineistosta selvisi, että vanhemmat pitivät tärkeänä lapsen äidinkielen ja suomen kielen kehityksen tukemisen päiväkodissa. Kotimaan ja Suomen päivähoidon välillä ei koettu olevan isoja kulttuurieroja, ja ilmenneisiin kulttuurieroihin suhtautuminen päivähoidon puolelta koettiin positiivisena. Oman kulttuurin tukemista ei niinkään kaivattu päiväkodissa, sillä kotona tapahtuva tukeminen koettiin riittävänä. Päivähoidon henkilökunnan kanssa tapahtuva yhteistyö koettiin pääasiassa positiiviseksi, ja mahdollisten konfliktien koettiin johtuneen tietyn henkilön omasta asen-teesta.
Asiasanat: maahanmuuttajat, päivähoito, varhaiskasvatus, kvalitatiivinen tutkimus