Arvoja päiväkotiin : Eettisiä toimintatuokioita eskareille
Lahto, Gitte; Virta, Marika (2010)
Lahto, Gitte
Virta, Marika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287081
Tiivistelmä
Lahto, Gitte & Virta, Marika. ”Arvoja päiväkotiin, eettisiä toimintatuokioita eska-reille.” Pori, kevät 2010, 43 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa eettisiä toimintatuokioita esikouluikäisille lapsille. Tuokiot pidettiin porilaisen päiväkoti Lemmikin Huvikumpu osastolla. Tuokioita oli kolme ja ne toteutettiin joulukuun 2009 aikana. Päiväkoti Lemmikin kanssa oli tarkoitus kehittää työyhteisön käytäntöjä uskonnollisten asioiden käsittelyssä. Opinnäytetyön pääpainona oli kuitenkin avata Raamatun kymmenen käskyn sisältämää arvomaailmaa nykyajan lapsille. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se eteni hankkeen muodossa.
Toimintatuokiot koostuivat kolmesta eri käskystä, jotka olivat ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi”, ”Älä varasta” sekä ”Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi”. Tuokiot sisälsivät kertomuksen, keskustelua, leikkiä ja toiminnallisia menetelmiä. Eettiset toimintatuokiot koettiin tarpeellisiksi arvojen oppimisessa ja lapset ymmärsivät käskyjen sisältämän eettisen arvopohjan.
Asiasanat: uskontokasvatus, varhaiskasvatus, kymmenen käskyä, lapsen us-konnollisuus, arvot ja eettisyys.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa eettisiä toimintatuokioita esikouluikäisille lapsille. Tuokiot pidettiin porilaisen päiväkoti Lemmikin Huvikumpu osastolla. Tuokioita oli kolme ja ne toteutettiin joulukuun 2009 aikana. Päiväkoti Lemmikin kanssa oli tarkoitus kehittää työyhteisön käytäntöjä uskonnollisten asioiden käsittelyssä. Opinnäytetyön pääpainona oli kuitenkin avata Raamatun kymmenen käskyn sisältämää arvomaailmaa nykyajan lapsille. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se eteni hankkeen muodossa.
Toimintatuokiot koostuivat kolmesta eri käskystä, jotka olivat ”Kunnioita isääsi ja äitiäsi”, ”Älä varasta” sekä ”Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi”. Tuokiot sisälsivät kertomuksen, keskustelua, leikkiä ja toiminnallisia menetelmiä. Eettiset toimintatuokiot koettiin tarpeellisiksi arvojen oppimisessa ja lapset ymmärsivät käskyjen sisältämän eettisen arvopohjan.
Asiasanat: uskontokasvatus, varhaiskasvatus, kymmenen käskyä, lapsen us-konnollisuus, arvot ja eettisyys.