Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ASPERGER-OPPILAAN KOULUNKÄYNNIN TUKEMINEN PERUSKOULUSSA

Immonen, Minni (2010)

 
Avaa tiedosto
Immonen_Minni.pdf (242.9Kt)
Lataukset: 


Immonen, Minni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287109
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ


Immonen, Minni. Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukeminen peruskoulussa. Pieksämäki, kevät 2010, 55s., 2 liitettä.

Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialankoulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat keskeisiä tekijöitä, joiden keinoin koulu voi tukea Asperger-oppilaan koulunkäyntiä peruskoulussa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä ovat oleelliset kehittämiskohteet Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukemisen lisäämiseksi.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu Autismi- ja Aspergerliitto ry:n julkaisemasta Autismi-lehden vuosikerrasta 2009. Kyseinen vuosikerta sisältää yhteensä viisi lehteä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukeminen on laaja-alainen, useista eri tekijöistä koostuva kokonaisuus. Keskeisiä tekijöitä Asperger-oppilaan koulunkäynnin kokonaisvaltaisessa tukemisessa ovat oppilaan yksilöllisyyden huomiointi, sopivan opetustavan järjestäminen, toimiva yhteistyö, ennaltaehkäisy, riittävä tietous sekä koulun henkilökunnan arvot, asenne ja rooli. Oleelliset kehittämiskohteet Asperger-oppilaan koulunkäynnin tukemisen lisäämiseksi ovat tiedon lisääminen, yhteistyöhön panostaminen ja sen hyödyntäminen sekä riittävien taloudellisten resurssien turvaaminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste