”SAAKO TÄÄLLÄ RIPSITELLÄ?” : Toiminnalliset tuokiot suomea toisena kielenään puhuvien lasten kielen kehityksen tukena
Korhonen, Jenny; Moisio, Laura (2017)
Korhonen, Jenny
Moisio, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915871
Tiivistelmä
Korhonen, Jenny & Moisio, Laura. ”Saako täällä ripsitellä?” –Toiminnalliset tuokiot suomea toisena kielenään puhuvien lasten kielen kehityksen tukena. Syksy 2017. 75 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa lasten kielen kehitystä tukevia toiminnallisia pienryhmätuokioita. Toiminnallisuudella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä sitä, että lapsi toimii ja ajattelee aktiivisesti koko oppimisprosessin ajan sekä sitä, että oppimisessa hyödynnetään fyysistä toimintaa. Toiminnallisuuden on todettu tukevan lasten kielen kehitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea suomea toisena kielenään puhuvien lasten kielen kehitystä toiminnallisuuden avulla ja tuottaa päiväkodin käyttöön uusia toiminnallisia välineitä kielen kehityksen tueksi. Opinnäytetyössä huomioitiin lasten osallisuus, lapsilähtöisyys ja pienryhmän merkitys lapselle. Tavoitteena oli myös innostaa lapsia oppimaan suomen kieltä lapsille mielekkäillä toiminnallisilla tavoilla.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja yhteistyökumppanina toimi erään Helsingin kaupungin päiväkodin esiopetusryhmä. Päiväkodin esiopetusryhmän suomea toisena kielenään puhuville lapsille suunniteltiin ja toteutettiin neljä toiminnallista tuokiokertaa, joista jokaisella oli oma aiheensa. Aiheita käsiteltiin lasten kanssa erilaisten toiminnallisten leikkien avulla. Jokaisella tuokiokerralla oli samanlainen runko ja se koostui aloituksesta, toiminnasta ja loppurentoutuksesta.
Tuokioihin osallistuneet lapset antoivat palautetta Pipsa-pupu-tunnekorttien avulla ja lapsilta saatu palaute oli positiivista. Tuokioita havainnoi ja arvioi esiopetusryhmän lastentarhanopettaja sekä lastenhoitaja. Tuokioista saatu palaute oli kaiken kaikkiaan hyvää ja arvokasta. Kasvattajat pitivät tuokioita hyödyllisenä lisänä suomea toisena kielenään puhuvien lasten kielen kehityksen tukemiseen. Tuokioiden ohjeistukset löytyvät liitteenä tästä opinnäytetyöstä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa lasten kielen kehitystä tukevia toiminnallisia pienryhmätuokioita. Toiminnallisuudella tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä sitä, että lapsi toimii ja ajattelee aktiivisesti koko oppimisprosessin ajan sekä sitä, että oppimisessa hyödynnetään fyysistä toimintaa. Toiminnallisuuden on todettu tukevan lasten kielen kehitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea suomea toisena kielenään puhuvien lasten kielen kehitystä toiminnallisuuden avulla ja tuottaa päiväkodin käyttöön uusia toiminnallisia välineitä kielen kehityksen tueksi. Opinnäytetyössä huomioitiin lasten osallisuus, lapsilähtöisyys ja pienryhmän merkitys lapselle. Tavoitteena oli myös innostaa lapsia oppimaan suomen kieltä lapsille mielekkäillä toiminnallisilla tavoilla.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja yhteistyökumppanina toimi erään Helsingin kaupungin päiväkodin esiopetusryhmä. Päiväkodin esiopetusryhmän suomea toisena kielenään puhuville lapsille suunniteltiin ja toteutettiin neljä toiminnallista tuokiokertaa, joista jokaisella oli oma aiheensa. Aiheita käsiteltiin lasten kanssa erilaisten toiminnallisten leikkien avulla. Jokaisella tuokiokerralla oli samanlainen runko ja se koostui aloituksesta, toiminnasta ja loppurentoutuksesta.
Tuokioihin osallistuneet lapset antoivat palautetta Pipsa-pupu-tunnekorttien avulla ja lapsilta saatu palaute oli positiivista. Tuokioita havainnoi ja arvioi esiopetusryhmän lastentarhanopettaja sekä lastenhoitaja. Tuokioista saatu palaute oli kaiken kaikkiaan hyvää ja arvokasta. Kasvattajat pitivät tuokioita hyödyllisenä lisänä suomea toisena kielenään puhuvien lasten kielen kehityksen tukemiseen. Tuokioiden ohjeistukset löytyvät liitteenä tästä opinnäytetyöstä.