Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen tukitoimet käytännössä. : Kehittämishanke helsinkiläisessä päiväkodissa

Haavisto, Mirjam (2017)

 
Avaa tiedosto
Haavisto_Mirjam.pdf (879.3Kt)
Lataukset: 


Haavisto, Mirjam
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100915906
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Haavisto, Mirjam. Varhaiskasvatuksen tukitoimien käynnistäminen päiväkotiryhmässä. Helsinki, syksy 2017, 43 s., 2 liitettä.
Diakonia- ammattikorkealoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli käynnistää ja toteuttaa varhaiskasvatuksen tukitoimia osana päiväkotiryhmän normaalia toimintaa. Kyseessä oli työelämälähtöinen kehittämishanke, jonka toimintaympäristönä oli helsinkiläinen päiväkoti. Helsingin varhaiskasvatussuunnitelman (2017) mukaan lasten tukeminen toteutuu ensisijaisesti lähipäiväkodissa varhaiskasvatuksen perustoiminnan yhteydessä. Tuen tarpeen havainnointi, tuen suunnittelu ja toteuttaminen sekä arviointi tehdään yhteistyössä huoltajien ja tarvittaessa muiden lapsia ja perheitä koskevien palvelujen kanssa. (Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma 2017)
Kehittämishankkeen lähtökohdat olivat erityistä tukea tarvitsevien lasten huomiointi, toimivan struktuurin luominen, kuvatuen käynnistäminen ja pienryhmätoiminnan tehostaminen.
Kehittämishanke sisälsi päiväkodin arkitoimintojen tietoista tehostamista, suunnitelmallista päivittäisen ympäristön ja toiminnan arviointia sekä muokkaamista lapsen tarpeiden mukaiseksi. Tarpeenmukaisten muutosten ja uudistusten toteuttaminen tapahtui yhteistyössä alueen kiertävän erityislastentarhanopettajan kanssa.
Keskityin kehittämistyössä ryhmän toiminnan kannalta oikeanlaisen struktuurin luomiseen. Viikkosuunnitelman teemat pysyivät suunnilleen samoina. Toiminta-aika oli päivässä aina samaan aikaan ja päivän kulku noudatti samaa kaavaa jokaisena päivänä. Otimme kuvat tueksi arjen toiminnan ohjaukseen. Kuvitimme viikko-suunnitelman sekä päiväjärjestyksen joten lasten oli helppo oppia katsomaan mitä tänään tehdään ja mitä huomenna tapahtuu. Myös päiväjärjestyksestä oli helppo tarkistaa missä kohtaa päivää ollaan menossa ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Tehostimme myös pienryhmätoimintaa niin että toiminta tapahtui yhden aikuisen ja seitsemän lapsen ryhmissä. Porrastimme ruokailut sekä siirtymät jolloin saimme tilanteista rauhallisempia ja ne sisälsivät vähemmän ärsykkeitä.
Avainsanat: varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksellinen tuki, erityisvarhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen tukitoimet, inkluusio, kehittämishanke
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste