Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Päivätoiminta on hyvä arjen rutiinien piristäjä" - Asiakastyytyväisyyskysely Vantaan vammaispalveluille

Hirvonen, Salla (2017)

 
Avaa tiedosto
Hirvonen_Salla.pdf (577.9Kt)
Lataukset: 


Hirvonen, Salla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415098
Tiivistelmä
Salla Hirvonen. ”Päivätoiminta on hyvä arjen rutiinien piristäjä” – Asiakastyytyväisyyskysely Vantaan vammaispalveluille. Pieksämäki, syksy 2017, 58 sivua, 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisena Vantaan vammaispalvelulain mukaisten päivätoimintaryhmien asiakkaat näkevät ja kokevat päivätoiminnan, ja miten sitä voitaisiin heidän näkökulmastaan kehittää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla vammaispalvelulain mukaisten päivätoimintaryhmien asiakkaita Vantaalla.

Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisia eli määrällisiä sekä kvalitatiivisia eli laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna asiakkaille. Haastattelussa hyödynnettiin valmista asiakastyytyväisyyskyselypohjaa. Haastattelut litteroitiin ja litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä tilastollisia taulukoita, kuvioita sekä sisällönanalyysiä.

Vantaan vammaispalvelulain mukaisen päivätoiminnan asiakkaista 68 % osallistui asiakastyytyväisyyskyselyyn. Tutkimuksen keskeisistä tuloksista ilmeni, että asiakkaat ovat enimmäkseen tyytyväisiä tämän hetkiseen palveluun. Palvelu koetaan mielekkääksi, ja asiakkaat kokevat, että heidän mielipiteitä ja toiveita kuullaan. Päivätoiminnan aikataulutus on sopiva ja ryhmät toimivia. Lisäksi asiakkaat kokevat, että heitä huomioidaan myös yksilöllisesti toiminnan aikana. Keskeisistä tuloksista nousi esiin myös päivätoimintaan liittyviä kehittämiskohteita, joiden löytäminen oli yksi tutkimuksen tavoitteista. Kehittämisajatuksia nousi esiin ryhmien muodostamisesta, toiminnan järjestämisestä, rahaliikenteestä, informaation liikkumisesta sekä ohjaajien ammattitaidosta ja vaihtuvuudesta.

Vantaan vammaispalvelulain mukainen päivätoiminta toteuttaa toimintaa tavoitteiden mukaisesti. Palvelu tukee asiakkaiden itsemääräämisoikeutta ja edesauttaa asiakkaiden osallisuutta. Päivätoiminnan kautta asiakkaat pystyvät lisäämään sosiaalisia kontakteja sekä löytämään vertaistukea. Lisäksi päivätoiminta tarjoaa asiakkaille mielekästä toimintaa arjen rutiinien vastapainoksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste