Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

RESTORATIIVISIN MENETELMIN KOHTI TOIMIVAMPAA JA YHTEISÖLLISEMPÄÄ OPETUSRYHMÄÄ : Toimintapäivä 4.-luokkalaisille Yhteispelin menetelmien käyttöönoton tueksi

Karhumaa, Tiina (2017)

 
Avaa tiedosto
Karhumaa_Tiina.pdf (2.431Mt)
Lataukset: 


Karhumaa, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117615
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Karhumaa, Tiina. Restoratiivisin menetelmin kohti toimivampaa ja yhteisöllisempää
opetusryhmää. Toimintapäivä 4.-luokkalaisille Yhteispelin menetelmien käyttöönoton
tueksi. Helsinki, syksy 2017, 28 s., 12 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi
(AMK).
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka produktina on Toimintapäivä
4. –luokkalaisille materiaaleineen sekä opas opettajalle toimintapäivän menetelmistä.
Tässä opinnäytetyöraportissa taustoitetaan, kuvataan ja arvioidaan toteutusta
ja toimintapäivän merkitystä.
Opinnäytetyön tavoitteena on opastaa luokanopettajaa yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutustaitoja
kehittävien menetelmien käyttöönottoon. Tavoitteen saavuttamiseksi
opinnäytetyössä kehitettiin yhteistyössä muotoilun asiantuntijan Helmiina
Karhumaan kanssa Yhteispeliin, ratkaisukeskeisyyteen, pelillisyyteen ja visuaalisuuteen
pohjautuva Toimintapäivä 4. luokan oppilaille. Luokan opettaja voi osallistua
päivään seuraamalla toimintaa.
Toimintapäivää varten tuotettiin visuaalisesti toimivat diaesitykset Yhteispelin
luokkatyöskentelyyn. Tärkeimmät kehitetyt Yhteispelin menetelmät ovat 1) ”Luokkapiiri”,
joka keskittyy vuorovaikutuastaitojen harjoitteluun ryhmässä, ja 2)
”Teemme yhdessä”, jossa harjoitellaan yhdessätyöskentelyä. Oppilaiden ryhmätyöskentelyn
motivaation ja mielenkiinnon ylläpitoa tuetaan pelillisyydellä ja visuaalisesti
inspiroivilla materiaaleilla ja toiminnan tavoitteellisuutta ratkaisukeskeisyydellä.
Toimintapäivän jälkeen Yhteispelin Luokkapiiristä ja Teemme yhdessä
-menetelmästä tehtiin opettajalle opas.
Toimintapäivä 4. -luokkalaisille testattiin kahdella 4. luokalla kolmen päivän aikana
Lempoisten koululla. Lempoisten koulun tavoitteena on kehittyä restoratiivisemmaksi
eli kohti sovittelevampaa ja kohtaavampaa toimintaa. Opettaja on
merkittävässä osassa ennaltaehkäisevässä työssä koulukiusaamista ja muita
häiriöitä vastaan, ja on oikeutettu saamaan tukea siihen tehtävään. Toimintapäivässä
käytetyt Yhteispelin menetelmät antavat mallin restoratiiviseen toimintaan.
Yhteispeli-toimintapäivästä saadun palautteen ja havaintojen innostamana Toimintapäivä
4. -luokkalaisille jalostettiin Ryhmänrakentajat –koulutukseksi. Koulutusta
voidaan tarjota kouluille oppilashuoltoon ennaltaehkäisevän työn tueksi. Erityisesti
Yhteispelin Luokkapiiri on helppo toteuttaa ja lapset osallistuvat siihen
innolla.
Asiasanat: restoratiivinen koulu, Yhteispeli; yhteisöllisyys ja vuorovaikutustaidot,
ratkaisukeskeisyys, pelillisyys, visuaalisuus
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste