Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

SATUTUOKIOT LAPSEN JA ÄIDIN VUOROVAIKUTUKSEN TUKENA VAUVAPERHETYÖSSÄ

Suvikas, Sally (2017)

 
Avaa tiedosto
Suvikas_Sally_Helsinki.pdf (221.3Kt)
Lataukset: 


Suvikas, Sally
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317859
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ

Suvikas, Sally. Satutuokiot lapsen ja äidin vuorovaikutuksen tukena vauvaperhetyössä. Syksy 2017. 58 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Tämä opinnäytetyö käsittelee vauvaperhetyössä toteutettuja satutuokioita, joiden keskeisenä tavoitteena oli äidin ja lapsen vuorovaikutuksen tukeminen. Tuokioiden tavoitteena oli lisäksi innostaa äitejä lukemaan lapsilleen, lisätä heidän tietoisuuttaan lukemisen merkityksestä sekä tarjota yhteistyökumppanille ja sen asiakkaille uusia vuorovaikutusta tukevia menetelmiä.

Opinnäytetyön yhteistyökumppani on erään Itä-Suomessa sijaitsevan yhdistyksen toimintapaikka, joka tarjoaa ennaltaehkäisevää vauvaperhetyötä vanhemmille, joilla on alle kolmevuotiaita lapsia. Tässä opinnäytetyössä paikkaa kutsutaan Päiväryhmäksi. Satuprojektin toteutushetkellä Päiväryhmän asiakkaina oleville neljälle äidille ja heidän lapsilleen suunniteltiin heidän tarpeidensa ja toiveidensa mukaan yhteensä kahdeksan erilaista satutuokioita, jotka koostuivat kirjastossa vierailusta, kirjanlukutuokioista, nukketeatteriesityksestä sekä satuhierontatuokioista. Tuokioiden havainnoinnissa keskityttiin äidin ja lapsen vuorovaikutukseen ja havaintojen perusteella suunniteltiin seuraavat tuokiot. Lisäksi äideiltä kerättiin tietoa heidän lukutottumuksistaan ennen ja jälkeen tuokioiden.

Tuokioiden lopuksi Päiväryhmän äideiltä sekä työntekijöiltä pyydettiin palaute. Saatu palaute oli hyvin positiivista. Äidit kertoivat pitäneensä eniten nukketeatterista sekä satuhieronnasta. Osa heistä kertoi muun muassa huomanneensa tuokioiden rauhoittaneen lapsiaan sekä tuokioiden innostaneen heitä lukemaan lapsille enemmän. Henkilökunnan mukaan tuokioissa käytettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää Päiväryhmän toiminnassa myös jatkossa.

Asiasanat: Varhainen vuorovaikutus, sadut, perhetyö, lapsen kehitys
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste