Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Avaimet Onnistumiseen -koulutuksen opiskelijoiden kokemusten ja jatkopolkujen kartoittaminen

Piilonen, Sanna (2017)

 
Avaa tiedosto
Piilonen_Sanna.pdf (794.5Kt)
Lataukset: 


Piilonen, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112217781
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on Avaimet Onnistumiseen –koulutuksen opiskelijoiden kokemusten ja jatko-polkujen kartoittaminen koulutuksen jälkeen.
Opinnäytetyön tilaaja on Jyvälän Setlmentti ry ja Avaimet Onnistumiseen –koulutus. Koulutus on suunnattu 17-29 vuotiaille nuorille maahanmuuttajille, joilla ei ole opiskelu- tai työpaikkaa. Koulutuksessa opiskelijat saavat tukea tulevaisuuden suunnitteluun, elämänhallintaan sekä kulttuuriin ja ympäristöön tutustumiseen. Koulutuksessa opiskellaan myös suomen kieltä.
Opinnäytetyössä on kartoitettu, mitä opiskelijat ovat oppineet koulutuksessa ja mitkä opituista asioista on koettu hyödylliseksi myöhemmin. Tämän lisäksi on tarkasteltu sitä, ovatko opiskelijat päässeet koulutuksen jälkeen opiskelemaan tai töihin. Osa opinnäytetyötä on myös menetelminä käytettyjen kyselyn ja tapaamisen kehittäminen, jotta niitä voitaisiin hyödyntää myös jatkossa osana koulutuksen palautteen keruuta.
Opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat webropol-kysely sekä tapaaminen. Tapaamiseen kutsuttiin kaikki syksyn 2016 opiskelijat. Tapaamisella oli kaksi tarkoitusta: helpottaa ja mahdollistaa kyselyyn vastaaminen sekä toimia ”luokkakokouksena”. Tapaamisessa oli tarkoitus tavata muita samaan aikaan opiskelleita sekä ohjaajia.
Osa kyselyn vastauksista saatiin tapaamisen aikana ja osa jälkikäteen. Kyselyyn vastanneet ovat syksyllä 2016 opiskelleita nuoria, ja kyselyyn vastaamisen hetkellä koulutuksen päättymisestä oli kulunut puoli vuotta. Kielenoppiminen oli yksi isoin teema, joka kyselyn vastauksista nousi esille. Se toistui useiden eri kysymysten kohdalla ja se koettiin hyödylliseksi. Analyysi osiossa verrattiin myös koulutuksen tavoitteita opittuihin asioihin. Vastausten perusteella tavoitteet ja opitut asiat olivat yhteydessä toisiinsa. Kyselyyn vastanneista puolet oli jatkanut kotoutumiskoulutukseen. Puolivuotta koulutuksen päättymisen jälkeen vain kaksi nuorista oli kotona. Vastauksia kyselyyn tuli vain 8, joten opinnäytetyössä esitellyt teemat ja kehittämisideat ovat yksittäisten opiskelijoiden kokemuksia, eivätkä näin ollen yleistettävissä.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä koulutuksen kehittämiseen. Opinnäytetyössä on myös tuotu esille, että kyselyn ja tapaamisen järjestämistä olisi tärkeä jatkaa, jotta niiden avulla saataisiin lisää tietoa koulutuksen toimivuudesta ja sekä opiskelijoiden jatkopoluista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste