"Kyllä mun mielestä kannattaa kysyä ensin" : Oppitunti seksuaalisuuden teemoista Hattulan rippikoulussa
Jyräkoski, Saija; Koskinen, Iina-Emilia; Pekonen, Janika (2017)
Jyräkoski, Saija
Koskinen, Iina-Emilia
Pekonen, Janika
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112317873
Tiivistelmä
Jyräkoski, Saija; Koskinen, Iina-Emilia & Pekonen, Janika. "Kyllä mun mielestä kannattaa kysyä ensin" – oppitunti seksuaalisuuden teemoista Hattulan rippikoulussa. Diak, syksy 2017, 73 s, 8 liitettä. Diakonia ammattikorkeakoulu. Hoitotyön koulutusohjelma, diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto. Sairaanhoitaja (AMK) + diakonian virkakelpoisuus. Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK)
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hattulan seurakunnan kanssa. Yhdelle seurakunnan rippikouluryhmälle järjestettiin oppitunti liittyen seksuaalisuuden eri teemoihin, jotka ovat nuorille tällä hetkellä ajankohtaisia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää rippikoulussa annettavaa seksuaaliopetusta ryhmätyöskentelyn avulla. Oppitunnin yhtenä tavoitteena oli kehittää nuorten tietoisuutta seksiin liittyvästä vastuusta ja itsen sekä toisen kunnioittamisesta sekä ihmisten tasa-arvoisuudesta. Tavoitteena oli myös lisätä nuorten turvataitoja netissä ja sosiaalisessa mediassa koskien seksuaalisuutta.
Teoreettisina lähtökohtina olivat terveyden edistäminen ja nuorten seksuaalisuus. Seksuaalisuuteen liittyvissä teemoissa keskityttiin suostumukseen, seksuaalisiin suuntautumisiin sekä nettiin ja seksiin. Teoriatiedot on kerätty 2000-luvulla julkaistuista kirjallisista ja internetlähteistä sekä 2010-luvulla tehdyistä tutkimuksista.
Aiheiden pohjalta rakentui oppitunti, joka pidettiin heinäkuussa 2017 Hattulan seurakunnan rippileirillä. Oppitunnilla korostui nuorten ajattelutavan kehittäminen toiminnallisten tehtävien ja vuorovaikutuksen pohjalta. Nuoret kokivat oppitunnin hyödylliseksi ja he oppivat uusia asioita ihmisarvoista, seksuaalisiin suuntautumisiin liittyvistä määritelmistä sekä oikeusvastuustaan.
Oppitunti osoitti nuorten tietävän paljon erilaisista turvataidoista sekä vastuusta. Ohjausta nuoret tarvitsevat omista seksuaalioikeuksistaan sekä seksuaalisuuteen liittyvistä lakipykälistä. Nuorten kokemaa tiedontarvetta tulisi jatkuvasti tutkia, sillä internetin mahdollistama tiedonhankinta muokkaa nuorten tarpeita.
Asiasanat: seksuaalisuus, seksuaalikasvatus, nuoret, rippikoulu, toiminnallinen opinnäytetyö
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hattulan seurakunnan kanssa. Yhdelle seurakunnan rippikouluryhmälle järjestettiin oppitunti liittyen seksuaalisuuden eri teemoihin, jotka ovat nuorille tällä hetkellä ajankohtaisia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää rippikoulussa annettavaa seksuaaliopetusta ryhmätyöskentelyn avulla. Oppitunnin yhtenä tavoitteena oli kehittää nuorten tietoisuutta seksiin liittyvästä vastuusta ja itsen sekä toisen kunnioittamisesta sekä ihmisten tasa-arvoisuudesta. Tavoitteena oli myös lisätä nuorten turvataitoja netissä ja sosiaalisessa mediassa koskien seksuaalisuutta.
Teoreettisina lähtökohtina olivat terveyden edistäminen ja nuorten seksuaalisuus. Seksuaalisuuteen liittyvissä teemoissa keskityttiin suostumukseen, seksuaalisiin suuntautumisiin sekä nettiin ja seksiin. Teoriatiedot on kerätty 2000-luvulla julkaistuista kirjallisista ja internetlähteistä sekä 2010-luvulla tehdyistä tutkimuksista.
Aiheiden pohjalta rakentui oppitunti, joka pidettiin heinäkuussa 2017 Hattulan seurakunnan rippileirillä. Oppitunnilla korostui nuorten ajattelutavan kehittäminen toiminnallisten tehtävien ja vuorovaikutuksen pohjalta. Nuoret kokivat oppitunnin hyödylliseksi ja he oppivat uusia asioita ihmisarvoista, seksuaalisiin suuntautumisiin liittyvistä määritelmistä sekä oikeusvastuustaan.
Oppitunti osoitti nuorten tietävän paljon erilaisista turvataidoista sekä vastuusta. Ohjausta nuoret tarvitsevat omista seksuaalioikeuksistaan sekä seksuaalisuuteen liittyvistä lakipykälistä. Nuorten kokemaa tiedontarvetta tulisi jatkuvasti tutkia, sillä internetin mahdollistama tiedonhankinta muokkaa nuorten tarpeita.
Asiasanat: seksuaalisuus, seksuaalikasvatus, nuoret, rippikoulu, toiminnallinen opinnäytetyö