MAAHANMUUTTAJANAISET MENTOROINNILLA KOHTI TYÖELÄMÄÄ : Aktorien ja mentorien kokemuksia Monumento-pilottihankkeesta
Halsas, Saara; Lindgren-Blomerus, Nadja; Svart, Kyösti (2017)
Halsas, Saara
Lindgren-Blomerus, Nadja
Svart, Kyösti
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112618230
Tiivistelmä
Halsas, Saara; Lindgren-Blomerus, Nadja & Svart, Kyösti. Maahanmuuttajanaiset mentoroinnilla kohti työelämää. Aktorien ja mentorien kokemuksia Monumento-pilottihankkeesta. Syksy 2017. 42 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyössä tutkittiin Väestöliiton Monumento-pilottihankkeeseen osallistuneiden aktorien ja mentorien kokemuksia sekä hankkeen kehittämisehdotuksia. Kolmen kuukauden pituinen mentorointihankkeen pilotti toteutui syksyllä 2016, ja siinä mentoreina toimivat Diakin terveydenhoitajaopiskelijat, sekä aktoreina 30-40-vuotiaat työelämän ulkopuolelle jääneet perheelliset maahanmuuttajanaiset. Mentoreita oli seitsemän, ja aktoreita kolme.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat maahanmuuttajanaisten koulutuksen ja työllistymisen haasteet, mentorointi sekä kotoutuminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin aktoreilta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja mentoreilta palautelomakkeella. Haastatteluita oli kaksi, ja palautelomakkeita saatiin neljä. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella Monumento on auttanut aktoreita kohti opiskelua ja työelämää. Mentoroinnin avulla aktorit tutustuivat koulutuspolkuihin ja kehittivät työnhakutaitojaan sekä suomen kielen taitoaan. Aktorit ovat kokeneet olevansa osallisia hankkeessa ja pystyneet vaikuttamaan mentoroinnin sisältöön. Mentorit kokivat hankkeen onnistuneeksi, ainoastaan mentoroinnin kesto oli liian lyhyt.
Opinnäytetyömme tuloksista voi olla hyötyä Monumenton jatkohankkeiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Asiasanat: maahanmuuttajanaiset, mentorointi, työllistyminen, koulutus, kotoutuminen.
Opinnäytetyössä tutkittiin Väestöliiton Monumento-pilottihankkeeseen osallistuneiden aktorien ja mentorien kokemuksia sekä hankkeen kehittämisehdotuksia. Kolmen kuukauden pituinen mentorointihankkeen pilotti toteutui syksyllä 2016, ja siinä mentoreina toimivat Diakin terveydenhoitajaopiskelijat, sekä aktoreina 30-40-vuotiaat työelämän ulkopuolelle jääneet perheelliset maahanmuuttajanaiset. Mentoreita oli seitsemän, ja aktoreita kolme.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat maahanmuuttajanaisten koulutuksen ja työllistymisen haasteet, mentorointi sekä kotoutuminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin aktoreilta puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja mentoreilta palautelomakkeella. Haastatteluita oli kaksi, ja palautelomakkeita saatiin neljä. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulosten perusteella Monumento on auttanut aktoreita kohti opiskelua ja työelämää. Mentoroinnin avulla aktorit tutustuivat koulutuspolkuihin ja kehittivät työnhakutaitojaan sekä suomen kielen taitoaan. Aktorit ovat kokeneet olevansa osallisia hankkeessa ja pystyneet vaikuttamaan mentoroinnin sisältöön. Mentorit kokivat hankkeen onnistuneeksi, ainoastaan mentoroinnin kesto oli liian lyhyt.
Opinnäytetyömme tuloksista voi olla hyötyä Monumenton jatkohankkeiden suunnittelussa ja kehittämisessä.
Asiasanat: maahanmuuttajanaiset, mentorointi, työllistyminen, koulutus, kotoutuminen.