Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

''JOS JOKU ON YKSIN, SITÄ EI JÄTETÄ'' : 7-12-vuotiaiden lasten vuorovaikutussuhteet kotiseutu- ja kulttuurileirillä Tuusulassa

Kinnunen, Siiri; Haimila, Vilma (2017)

 
Avaa tiedosto
Haimila_Vilma_Kinnunen_Siiri_HELSINKI.pdf (10.09Mt)
Lataukset: 


Kinnunen, Siiri
Haimila, Vilma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112117556
Tiivistelmä
Haimila, Vilma & Kinnunen, Siiri. ’’Jos joku on yksin, sitä ei jätetä’’ –7-12-vuotiaiden lasten vuorovaikutussuhteet kotiseutu- ja kulttuurileirillä Tuusulassa. Syksy 2017. 63 s., 9 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) ja Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella 7-12-vuotiaiden lasten välisten vuorovaikutussuhteiden kehittymistä. Tutkimus toteutettiin lasten kotiseutu- ja kulttuurileirillä Tuusulassa. Pohdimme leiriohjelman merkitystä vuorovaikutussuhteiden tukemisessa ja ystävyyssuhteiden luomisessa. Opinnäytetyömme yhteistyötahona toimi Tuusula-Seura, joka on perustettu lisäämään Tuusulan seudun viihtyvyyttä. Tuusula-Seura edistää toiminnallaan kotiseudun ja kulttuurin merkitystä. Kesäleirin tavoitteena oli lisätä lasten kotiseutu- ja kulttuuritietämystä sekä edistää lasten viihtyvyyttä omalla kotiseudullaan. Kesäleiri toteutettiin Hyrylän ilmatorjuntamuseolla.

Toteutimme opinnäytetyömme produktiona ja teimme siitä laadullisen aineiston. Keräsimme aineistoa osallistuvalla havainnoinnilla ja toteuttamalla puolistrukturoidun teemahaastattelun. Haastattelun tavoitteena oli luoda keskustelua ystävyydestä. Lapset haastateltiin neljässä ryhmässä, joissa jokaisessa oli eri-ikäisiä lapsia.

Suunnittelimme ohjelman elämys- ja seikkailupedagogiikkaan perustuen ja pyrimme siihen, että se näkyi jokaisessa leiripäivässä. Pyysimme lapsilta päivittäin palautetta post-it lapuilla ja kehitimme päivittäistä ohjelmaa heiltä saatujen palautteiden perusteella. Järjestämässämme puolistrukturoidussa teemahaastattelussa lapset kertoivat saaneensa leiriltä ainakin yhden uuden kaverin ja leirin loputtua he vaihtoivat yhteystietoja, jotta ystävyyssuhde voisi jatkua myös leirin päätyttyä. Voimme todeta, että yhteisen tekemisen kautta ja hyvin suunnitellulla ohjelmalla oli suuri merkitys vuorovaikutussuhteiden muodostumisessa. Myös aikuisen johdonmukaisella ohjauksella oli tärkeä rooli, kun tuettiin vuorovaikutussuhteita leirillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste