Kestävän kehityksen kasvatusta tukemassa : - opas päiväkoti Verson varhaiskavattajille
Puukko, Tiina; Rintamäki, Saara (2017)
Puukko, Tiina
Rintamäki, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418052
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Puukko, Tiina & Rintamäki, Saara. Kestävän kehityksen kasvatusta tukemassa – opas päiväkoti Verson varhaiskasvattajille. Helsinki, syksy 2017, 60 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää päiväkodin kestävän kehityksen toimintaa ja tukea sen monipuolisuutta ja näkyvyyttä arjessa. Tavoitteena oli tukea varhaiskasvattajia kestävän kehityksen kasvatuksessa ja lasten osallisuuden tukemisessa. Opinnäytetyön yhteistyötahona oli kestävän kehityksen päiväkoti Verso, joka on yksityinen päiväkoti Helsingissä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja se koostui kehittämispainotteisesta produktiosta. Produktiona toteutettiin kestävän kehityksen opas. Toiminnallinen osuus koostui neljästä päiväkodin lapsiryhmälle suunnatusta kestävän kehityksen teematuokiosta. Tuokioiden tavoitteena oli testata materiaalin toimivuutta leikillisin ja toiminnallisin keinoin sekä saada lapsilta palautetta.
Oppaan toimivuutta arvioitiin lasten mielipiteiden ja kasvattajilta kerätyn palautteen pohjalta. Lasten palautteen kerääminen tapahtui toiminnallisin ja osallistavin keinoin. Lasten palaute oli positiivista ja tuokiot havaittiin onnistuneiksi. Kasvattajat kokivat oppaan tukevan pedagogista kasvatusta, lasten osallisuutta ja päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Kasvattajat olivat tyytyväisiä oppaan sisältöön ja ulkoasuun. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opasta voi päiväkoti Verson lisäksi hyödyntää muut kestävästä kehityksestä kiinnostuneet varhaiskasvattajat.
Teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen ja kestävän kehityksen käsitteistä. Teoriassa käsiteltiin kestävän kehityksen kasvatusta ja laadukasta varhaiskasvatusta. Lisäksi teoriaosuus avasi osallisuutta, lapsilähtöisyyttä ja leikillisyyttä varhaiskasvatuksessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kestävä kehitys, osallisuus
Puukko, Tiina & Rintamäki, Saara. Kestävän kehityksen kasvatusta tukemassa – opas päiväkoti Verson varhaiskasvattajille. Helsinki, syksy 2017, 60 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää päiväkodin kestävän kehityksen toimintaa ja tukea sen monipuolisuutta ja näkyvyyttä arjessa. Tavoitteena oli tukea varhaiskasvattajia kestävän kehityksen kasvatuksessa ja lasten osallisuuden tukemisessa. Opinnäytetyön yhteistyötahona oli kestävän kehityksen päiväkoti Verso, joka on yksityinen päiväkoti Helsingissä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti ja se koostui kehittämispainotteisesta produktiosta. Produktiona toteutettiin kestävän kehityksen opas. Toiminnallinen osuus koostui neljästä päiväkodin lapsiryhmälle suunnatusta kestävän kehityksen teematuokiosta. Tuokioiden tavoitteena oli testata materiaalin toimivuutta leikillisin ja toiminnallisin keinoin sekä saada lapsilta palautetta.
Oppaan toimivuutta arvioitiin lasten mielipiteiden ja kasvattajilta kerätyn palautteen pohjalta. Lasten palautteen kerääminen tapahtui toiminnallisin ja osallistavin keinoin. Lasten palaute oli positiivista ja tuokiot havaittiin onnistuneiksi. Kasvattajat kokivat oppaan tukevan pedagogista kasvatusta, lasten osallisuutta ja päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaa. Kasvattajat olivat tyytyväisiä oppaan sisältöön ja ulkoasuun. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyttä opasta voi päiväkoti Verson lisäksi hyödyntää muut kestävästä kehityksestä kiinnostuneet varhaiskasvattajat.
Teoreettinen viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen ja kestävän kehityksen käsitteistä. Teoriassa käsiteltiin kestävän kehityksen kasvatusta ja laadukasta varhaiskasvatusta. Lisäksi teoriaosuus avasi osallisuutta, lapsilähtöisyyttä ja leikillisyyttä varhaiskasvatuksessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kestävä kehitys, osallisuus