LIIKUTTAAKO VARHAISKASVATUS?
Lankila, Henriikka; Keltamäki, Tiia (2017)
Lankila, Henriikka
Keltamäki, Tiia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718303
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Keltamäki, Tiia & Lankila, Henriikka. Liikuttaako varhaiskasvatus? Helsinki, syksy 2017, 55 s. 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia liikunnan toteutumista tukevia sekä haastavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa varhaiskasvattajille tietoa tukevista ja haastavista tekijöistä liikuntakasvatuksen kehittämistyön tueksi. Aihe oli lähtöisin omasta huolesta varhaiskasvatusikäisten vähäiseen liikkumiseen liittyen, ja yhteistyötaho valikoitui samojen arvojen perusteella. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Järvenpäässä toimivan Liikuntapäiväkoti Keinun kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin yhdessä ryhmämuotoisena toteutetussa puolistrukturoidussa teemahaastattelussa. Haastattelu toteutettiin loppukesästä 2017 ja haastatteluun osallistui kolme yhteistyöpäiväkodin työntekijää. Haastattelu analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmällä käsitekartan sekä luokittelun avulla.
Selkeimpinä liikunnan toteutumista tukevina tekijöinä nousi esille muun muassa työnantajan tuki, kasvattajan oma asenne ja soveltamiskyky sekä kannustava toimintaympäristö. Lisäksi tietoisuus liikunnan merkityksestä tuki selkeästi kasvattajan tahtotilaa toteuttaa liikuntaa suositusten mukaisesti. Liikunnan toteutumista haastavia tekijöitä olivat puolestaan esimerkiksi äkillisesti ja ennalta-arvaamattomasti muuttuvat tilanteet sekä lapsen kiinnostuksen puute toimintaan. Sekä tukevien että haastavien tekijöiden todettiin linkittyvän toisiinsa tavalla tai toisella, ja puuttuessaan tukevasta tekijästä tulee haastava tekijä.
Asiasanat: lapset, liikunta, fyysinen aktiivisuus
Keltamäki, Tiia & Lankila, Henriikka. Liikuttaako varhaiskasvatus? Helsinki, syksy 2017, 55 s. 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia liikunnan toteutumista tukevia sekä haastavia tekijöitä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa varhaiskasvattajille tietoa tukevista ja haastavista tekijöistä liikuntakasvatuksen kehittämistyön tueksi. Aihe oli lähtöisin omasta huolesta varhaiskasvatusikäisten vähäiseen liikkumiseen liittyen, ja yhteistyötaho valikoitui samojen arvojen perusteella. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Järvenpäässä toimivan Liikuntapäiväkoti Keinun kanssa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin yhdessä ryhmämuotoisena toteutetussa puolistrukturoidussa teemahaastattelussa. Haastattelu toteutettiin loppukesästä 2017 ja haastatteluun osallistui kolme yhteistyöpäiväkodin työntekijää. Haastattelu analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmällä käsitekartan sekä luokittelun avulla.
Selkeimpinä liikunnan toteutumista tukevina tekijöinä nousi esille muun muassa työnantajan tuki, kasvattajan oma asenne ja soveltamiskyky sekä kannustava toimintaympäristö. Lisäksi tietoisuus liikunnan merkityksestä tuki selkeästi kasvattajan tahtotilaa toteuttaa liikuntaa suositusten mukaisesti. Liikunnan toteutumista haastavia tekijöitä olivat puolestaan esimerkiksi äkillisesti ja ennalta-arvaamattomasti muuttuvat tilanteet sekä lapsen kiinnostuksen puute toimintaan. Sekä tukevien että haastavien tekijöiden todettiin linkittyvän toisiinsa tavalla tai toisella, ja puuttuessaan tukevasta tekijästä tulee haastava tekijä.
Asiasanat: lapset, liikunta, fyysinen aktiivisuus