HAKUNILAN TERVEYSASEMAN YHTEISÖLLINEN KEHITTÄMINEN
Koivukari, Virve; Päärni, Helena; Rantonen, Riikka (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koivukari, Virve
Päärni, Helena
Rantonen, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718374
Tiivistelmä
Koivukari, Virve; Päärni, Helena & Rantonen, Riikka. Hakunilan terveysaseman yhteisöllinen kehittäminen. Helsinki, syksy 2017. 74 s.,4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysala. Johtamisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan palvelutuotannon kehittäminen. Sairaanhoitaja, sosionomi (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudelleen organisointi liittyy Suomessa meneillään olevaan Sote-uudistukseen. Kehittämistyön tavoitteena oli Hakunilan terveysaseman toiminnan ja palvelujen kehittäminen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kolme työpajaa Hakunilan terveysaseman henkilökunnalle ja asiakkaille. Työpajojen tarkoituksena oli tuottaa materiaalia terveysaseman kehittämistyöhön.
Opinnäytetyön aineistonkeruu oli kolmivaiheinen ja se toteutettiin kehittämistoimintana työyhteisölle ja asiakkaille järjestettyjen kolmen yhteistoiminnallisen työpajan muodossa. Työpajoja järjestettiin Hakunilan terveysaseman henkilökunnalle, terveysaseman palveluja käyttäville suomenkielisille asiakkaille sekä maahanmuuttajataustaisille asiakkaille. Henkilökunnan työpajan tarkoituksena oli arvopohjan, viestinnän sekä vuorovaikutuksen selkiinnyttäminen ja tavoitteena oli palvelujen kehittäminen. Työpajaan osallistui sairaanhoitajia, lääkäreitä, osastonhoitaja, palveluohjaaja ja lähihoitajia (n=16). Oli tärkeää tarkastella työyhteisöjen toimintatapoja ja arvopohjaa tässä kehittämistyössä. Asiakastyöpajan tarkoituksena oli asiakkaiden kokemusten sekä näkemysten selvittäminen ja tavoitteena oli asiakaslähtöisyyden kehittäminen terveysaseman palveluissa. Tähän toiseen työpajaan osallistui (n=36) terveysaseman asiakasta. Maahanmuuttajatyöpajan tarkoituksena oli maahanmuuttajien kokemusten selvittäminen ja tavoitteena maahanmuuttajien palvelujen kehittäminen. Työpajaan saapui paikalle (n=1) henkilö.
Opinnäytetyön työpajojen tulokset vahvistivat terveysaseman henkilökunnan omia käsityksiä kehittämistarpeista. Kehittämistarpeita olivat arvotyöskentelyn jatkaminen työyhteisössä, viestinnän ja vuorovaikutuksen lisääminen, terveysaseman omien käytänteiden vahvistaminen sekä monikulttuurisuuteen ja kommunikaatiohaasteisiin tarttuminen sekä henkilökunnan että asiakkaiden näkökulmasta.
Hakunilan terveysaseman henkilökunnan ilmapiiri on kehittämismyönteinen ja terveysaseman kehittämistoiminnan mahdollistaa tulevaisuudessa innovatiivisuuteen kannustava työilmapiiri ja osallistava johtaminen. Johtaminen on yhteisöllisen kehittämisen prosessissa keskeinen työväline.
Asiasanat: yhteisöllinen kehittäminen, arvot, viestintä, terveydenhuolto, terveysasema
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudelleen organisointi liittyy Suomessa meneillään olevaan Sote-uudistukseen. Kehittämistyön tavoitteena oli Hakunilan terveysaseman toiminnan ja palvelujen kehittäminen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kolme työpajaa Hakunilan terveysaseman henkilökunnalle ja asiakkaille. Työpajojen tarkoituksena oli tuottaa materiaalia terveysaseman kehittämistyöhön.
Opinnäytetyön aineistonkeruu oli kolmivaiheinen ja se toteutettiin kehittämistoimintana työyhteisölle ja asiakkaille järjestettyjen kolmen yhteistoiminnallisen työpajan muodossa. Työpajoja järjestettiin Hakunilan terveysaseman henkilökunnalle, terveysaseman palveluja käyttäville suomenkielisille asiakkaille sekä maahanmuuttajataustaisille asiakkaille. Henkilökunnan työpajan tarkoituksena oli arvopohjan, viestinnän sekä vuorovaikutuksen selkiinnyttäminen ja tavoitteena oli palvelujen kehittäminen. Työpajaan osallistui sairaanhoitajia, lääkäreitä, osastonhoitaja, palveluohjaaja ja lähihoitajia (n=16). Oli tärkeää tarkastella työyhteisöjen toimintatapoja ja arvopohjaa tässä kehittämistyössä. Asiakastyöpajan tarkoituksena oli asiakkaiden kokemusten sekä näkemysten selvittäminen ja tavoitteena oli asiakaslähtöisyyden kehittäminen terveysaseman palveluissa. Tähän toiseen työpajaan osallistui (n=36) terveysaseman asiakasta. Maahanmuuttajatyöpajan tarkoituksena oli maahanmuuttajien kokemusten selvittäminen ja tavoitteena maahanmuuttajien palvelujen kehittäminen. Työpajaan saapui paikalle (n=1) henkilö.
Opinnäytetyön työpajojen tulokset vahvistivat terveysaseman henkilökunnan omia käsityksiä kehittämistarpeista. Kehittämistarpeita olivat arvotyöskentelyn jatkaminen työyhteisössä, viestinnän ja vuorovaikutuksen lisääminen, terveysaseman omien käytänteiden vahvistaminen sekä monikulttuurisuuteen ja kommunikaatiohaasteisiin tarttuminen sekä henkilökunnan että asiakkaiden näkökulmasta.
Hakunilan terveysaseman henkilökunnan ilmapiiri on kehittämismyönteinen ja terveysaseman kehittämistoiminnan mahdollistaa tulevaisuudessa innovatiivisuuteen kannustava työilmapiiri ja osallistava johtaminen. Johtaminen on yhteisöllisen kehittämisen prosessissa keskeinen työväline.
Asiasanat: yhteisöllinen kehittäminen, arvot, viestintä, terveydenhuolto, terveysasema