LIIKKUVA LAPSI : Lasten omatoimisen liikunnan edistäminen Päiväkoti Kärryssä
Piirainen, Katja (2017)
Piirainen, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112918853
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Piirainen, Katja. Liikkuva lapsi – Lasten omatoimisen liikunnan edistäminen Päiväkoti Kärryssä. Helsinki, syksy 2017. 57 s, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Päiväkoti Kärryn kanssa. Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa päiväkodin sisä- ja ulkotiloihin liikkumispisteitä, joita 3–5-vuotiaat lapset voivat käyttää omatoimisesti. Tarkoituksena oli lisätä lasten omatoimista liikkumista päiväkodin tiloissa sekä saada sitä näkyvämmäksi ja osaksi arkea. Toiveena oli, että kehittämistyössä huomioitaisiin myös päiväkodin korostama luontoteema. Kehittämistyön kohderyhmäksi valikoitui 3–5-vuotiaiden ryhmä, jotta lapset voitiin osallistaa liikuntapisteiden suunnitteluun ja arviointiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon osallistuivat päiväkodin henkilökunta eli viisi lastenhoitajaa ja lastentarhanopettaja sekä 3–5-vuotiaat lapset. Päiväkodin tiloihin suunniteltiin ja toteutettiin yhdeksän uutta liikuntapistettä. Liikuntapisteiden suunnittelussa hyödynnettiin lasten liikuntatottumusten ja toimintaympäristön havainnointia, alkukartoituskyselyä sekä lasten ideointipajoja. Alkukartoituskyselyn avulla kartoitettiin henkilökunnan näkökulma sen hetkisestä tilanteesta sekä kehittämistoiveita liikkumispisteiden sisältöihin. Ideointipajojen kautta myös lapset osallistettiin kehittämistyöhön, missä he saivat tuoda esille omia toiveitaan. Lopuksi henkilökunta ja lapset saivat antaa palautetta liikuntapisteiden toteutuksesta.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Uudet liikuntapisteet saivat positiivista palautetta henkilökunnalta, lapsilta sekä vanhemmilta. Liikuntapisteet koettiin innostavina ja monipuolisina, joita lapset ovat käyttäneet aktiivisesti. Osallistamalla lapset mukaan kehittämistyöhön, saatiin myös lasten ääni kuuluviin. Lasten omatoimisen liikkumisen kehittämisessä voisi jatkossa osallistaa enemmän lapsia mukaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Jatkokehittelyssä tulisi huomioida myös vanhempien osallisuus sekä kasvattajien tieto ja asenteet liikunnasta ja ulkoilusta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, 3–5-vuotiaat lapset, varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset, omatoiminen liikkuminen
Piirainen, Katja. Liikkuva lapsi – Lasten omatoimisen liikunnan edistäminen Päiväkoti Kärryssä. Helsinki, syksy 2017. 57 s, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Päiväkoti Kärryn kanssa. Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa päiväkodin sisä- ja ulkotiloihin liikkumispisteitä, joita 3–5-vuotiaat lapset voivat käyttää omatoimisesti. Tarkoituksena oli lisätä lasten omatoimista liikkumista päiväkodin tiloissa sekä saada sitä näkyvämmäksi ja osaksi arkea. Toiveena oli, että kehittämistyössä huomioitaisiin myös päiväkodin korostama luontoteema. Kehittämistyön kohderyhmäksi valikoitui 3–5-vuotiaiden ryhmä, jotta lapset voitiin osallistaa liikuntapisteiden suunnitteluun ja arviointiin.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, johon osallistuivat päiväkodin henkilökunta eli viisi lastenhoitajaa ja lastentarhanopettaja sekä 3–5-vuotiaat lapset. Päiväkodin tiloihin suunniteltiin ja toteutettiin yhdeksän uutta liikuntapistettä. Liikuntapisteiden suunnittelussa hyödynnettiin lasten liikuntatottumusten ja toimintaympäristön havainnointia, alkukartoituskyselyä sekä lasten ideointipajoja. Alkukartoituskyselyn avulla kartoitettiin henkilökunnan näkökulma sen hetkisestä tilanteesta sekä kehittämistoiveita liikkumispisteiden sisältöihin. Ideointipajojen kautta myös lapset osallistettiin kehittämistyöhön, missä he saivat tuoda esille omia toiveitaan. Lopuksi henkilökunta ja lapset saivat antaa palautetta liikuntapisteiden toteutuksesta.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet toteutuivat hyvin. Uudet liikuntapisteet saivat positiivista palautetta henkilökunnalta, lapsilta sekä vanhemmilta. Liikuntapisteet koettiin innostavina ja monipuolisina, joita lapset ovat käyttäneet aktiivisesti. Osallistamalla lapset mukaan kehittämistyöhön, saatiin myös lasten ääni kuuluviin. Lasten omatoimisen liikkumisen kehittämisessä voisi jatkossa osallistaa enemmän lapsia mukaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Jatkokehittelyssä tulisi huomioida myös vanhempien osallisuus sekä kasvattajien tieto ja asenteet liikunnasta ja ulkoilusta.
Asiasanat: varhaiskasvatus, 3–5-vuotiaat lapset, varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset, omatoiminen liikkuminen