Perinne ja luovuus kulttuuriyrittäjyyden tekijöinä : Kehittämisehdotuksia Ikaalisten KulttuuriCampuksen ja Rahkolan Joulutalon toimintaan
Jalaskoski, Sanna (2010)
Jalaskoski, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108546
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää kehittämisehdotuksia Ikaalisten KulttuuriCampus-hankkeen ja hankkeen avaajana toimineen Rahkolan Joulutalon toimintaan.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää, kyselyä ja konsultaatiota. Kyselyn avulla selvitettiin Rahkolan Joulutalon onnistumista tapahtumana siihen osallistuneiden myyjien eli kädentaitajien näkökulmasta. Kyselyllä kartoitettiin myös heidän tietoisuuttaan KulttuuriCampus-hankkeesta sekä mielipiteitään hankkeen jatkokehittämisestä. Konsultoinneilla selvitettiin KulttuuriCampus-hankkeen ohjausryhmän käsityksiä hankkeen haasteista ja mahdollisuuksista. Opinnäytetyössä tarkastellaan kyselyssä ja konsultaatiossa ilmenneitä kehittämisehdotuksia, ongelmia ja havaintoja sekä vertaillaan kuinka kädentaitajien ja ohjausryhmäläisten näkemykset kohtaavat hankkeen tulevaisuudesta.
KulttuuriCampus-hanke oli esiselvityshanke. Sen kehittämisalueita olivat kulttuuriympäristö ja rakennusperintö, luova talous ja kulttuuriyrittäjyys, kulttuuri- ja tapahtumamatkailu, koulutus ja tutkimus sekä kansainvälisyys. Esiselvityshankkeen tavoitteena oli konseptin luominen luovasta aktiivisesti omillaan toimeentulevasta KulttuuriCampuksesta, joka edistää kulttuurialan toimijoiden verkostoitumista, innovaatioita ja tuotekehitystä ja luo toimintaedellytyksiä kulttuuriyrittäjyydelle Ikaalisissa. Syksyllä 2009 järjestetty Rahkolan Joulutalo oli ensimmäinen KulttuuriCampus-hankkeen alla toteutettu tapahtuma.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ensimmäistä kertaa järjestetty Rahkolan Joulutalo vastasi myyjien odotuksia hyvin. Joulutalon parhaiksi asioiksi kädentaitajat nimesivät käsityötuotteet, miljöön ja tunnelman. Rahkolan Joulutalon aikaansaama myynninlisäys oli huomattava, sillä suurin osa vastaajista ilmoitti myyntinsä lisääntyneen joko merkittävästi tai jonkin verran. Joulutalon tapahtumamäärää pidettiin sopivana ja lähes kaikkien vastaajien mielestä tapahtuma pitäisi järjestää myös tänä vuonna. Kehitettävää tapahtumassa on konseptoinnin, asiakaspalvelun, myyntikirjanpidon ja hintamerkintöjen sekä myös arvopohdinnan ja työntekijöiden ohjeistamisen suhteen.
KulttuuriCampuksen kehittämiskohteita ovat tiedotus, toimijoiden tavoittaminen ja kulttuurisen kestävän kehityksen esiintuominen hankkeessa. Kyselyyn vastanneet ja konsultoidut ajattelivat hankkeen tulevaisuudesta melko samalla tavalla. Molempien visioissa esitettiin, että Rahkolassa ja Kauppalan alueella on pysyvää toimintaa ja konkreettinen kauppapaikka. Hankkeella nähtiin olevan paljon mahdollisuuksia kehittyä merkittäväksi kulttuuriyrittäjyyden lippulaivaksi, perinteikkään ympäristön elävöittäjäksi ja kaupunkilaisten yhteisöllisyyden nostattajaksi, mikäli tarvittavat palaset, arvot, aktiiviset ihmiset, resurssit ja vahva tahto, kohtaavat.
Opinnäytetyössä on käytetty kahta tutkimusmenetelmää, kyselyä ja konsultaatiota. Kyselyn avulla selvitettiin Rahkolan Joulutalon onnistumista tapahtumana siihen osallistuneiden myyjien eli kädentaitajien näkökulmasta. Kyselyllä kartoitettiin myös heidän tietoisuuttaan KulttuuriCampus-hankkeesta sekä mielipiteitään hankkeen jatkokehittämisestä. Konsultoinneilla selvitettiin KulttuuriCampus-hankkeen ohjausryhmän käsityksiä hankkeen haasteista ja mahdollisuuksista. Opinnäytetyössä tarkastellaan kyselyssä ja konsultaatiossa ilmenneitä kehittämisehdotuksia, ongelmia ja havaintoja sekä vertaillaan kuinka kädentaitajien ja ohjausryhmäläisten näkemykset kohtaavat hankkeen tulevaisuudesta.
KulttuuriCampus-hanke oli esiselvityshanke. Sen kehittämisalueita olivat kulttuuriympäristö ja rakennusperintö, luova talous ja kulttuuriyrittäjyys, kulttuuri- ja tapahtumamatkailu, koulutus ja tutkimus sekä kansainvälisyys. Esiselvityshankkeen tavoitteena oli konseptin luominen luovasta aktiivisesti omillaan toimeentulevasta KulttuuriCampuksesta, joka edistää kulttuurialan toimijoiden verkostoitumista, innovaatioita ja tuotekehitystä ja luo toimintaedellytyksiä kulttuuriyrittäjyydelle Ikaalisissa. Syksyllä 2009 järjestetty Rahkolan Joulutalo oli ensimmäinen KulttuuriCampus-hankkeen alla toteutettu tapahtuma.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ensimmäistä kertaa järjestetty Rahkolan Joulutalo vastasi myyjien odotuksia hyvin. Joulutalon parhaiksi asioiksi kädentaitajat nimesivät käsityötuotteet, miljöön ja tunnelman. Rahkolan Joulutalon aikaansaama myynninlisäys oli huomattava, sillä suurin osa vastaajista ilmoitti myyntinsä lisääntyneen joko merkittävästi tai jonkin verran. Joulutalon tapahtumamäärää pidettiin sopivana ja lähes kaikkien vastaajien mielestä tapahtuma pitäisi järjestää myös tänä vuonna. Kehitettävää tapahtumassa on konseptoinnin, asiakaspalvelun, myyntikirjanpidon ja hintamerkintöjen sekä myös arvopohdinnan ja työntekijöiden ohjeistamisen suhteen.
KulttuuriCampuksen kehittämiskohteita ovat tiedotus, toimijoiden tavoittaminen ja kulttuurisen kestävän kehityksen esiintuominen hankkeessa. Kyselyyn vastanneet ja konsultoidut ajattelivat hankkeen tulevaisuudesta melko samalla tavalla. Molempien visioissa esitettiin, että Rahkolassa ja Kauppalan alueella on pysyvää toimintaa ja konkreettinen kauppapaikka. Hankkeella nähtiin olevan paljon mahdollisuuksia kehittyä merkittäväksi kulttuuriyrittäjyyden lippulaivaksi, perinteikkään ympäristön elävöittäjäksi ja kaupunkilaisten yhteisöllisyyden nostattajaksi, mikäli tarvittavat palaset, arvot, aktiiviset ihmiset, resurssit ja vahva tahto, kohtaavat.